صفر تا صد کارهای برقی منزل به زبان ساده

صفر تا صد کارهای برقی منزل به زبان ساده

انجام کارهای برقی منزل می تواند کاری سخت برای بسیاری از افراد باشد و یا برای انجام کارهای برقی نیاز به برقکار ساختمان داشته باشند. مخصوصاً اگر به مکانی دیگر نقل مکان کرده باشند و یا قصد تغییر و یا تعویض موارد برقی منزل را بدون تجربه قبلی داشته باشند. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که نیاز دارید کارهای کوچک برقی مانند عوض کردن لوستر یا کلید و پریز را انجام دهید ولی نیاز به آموزش دارید، می توانید با ادامه مقاله همراه ما باشید. در این مطلب سعی شده که صفر تا صد کارهای برقی منزل به زبان ساده، برای آشنایی بیشتر شما عزیزان فراهم گردد.

لیست انجام موارد برقی جهت نصب یا تعمیر

نصب کردن و یا تعویض کلید ها و پریزها

جهت نصب کلید و پریز برق باید یکسری از نکات و موارد را رعایت کنید تا بتوانید بدون مشکل و خطر کار خود را انجام نمایید. نصب کردن کلید و پریزها در منزل کار سختی نیست ولی در عین حال نیاز به دقت دارد و رعایت کردن نکات ایمنی آن در هنگام کار از عملیات واجب می باشد. زیرا کلید و پریزها باید به جریان مستقیم برق وصل شوند و سپس کار کنند. بنابراین مراقبت و ترتیب انجام مراحل بسیار مهم می باشد.

1) قطع کردن برق

در ابتدای هر کار برقی باید این اطمینان را داشته باشید تا برق ساختمان قطع باشد و خطری شما را تهدید نمی کند. برای این کار باید فیوز برق قطع گردد و سپس با کمک یک فازمتر این اطمینان را داشته باشید که هیچ برقی در سیم ها نمی باشد.

2) جدا نمودن کلید و پریز برق

در مرحله دوم باید قاب های روی کلید و یا پریز ها را از آن ها جدا کرده و اگر این پریزها جدید یا قدیمی باشند مدل جدا کردن آن متفاوت می باشد. در مدل های قدیمی پیچ در وسط پریزها وجود دارد و می توانید با پیچ گوشتی آن را جدا کنید و در برخی دیگر باید کلید را با فشار خارج کرده و سپس پیچ ها را دربیاورید. در صورتی که بعد از باز شدن پیچ ها، قاب را نتوانستید دربیاورید باید با فازمتر و کمی فشار آن را از دیوار جدا کنید.

3) جدا کردن سیم برق از کلید پریز قدیمی

مرحله سوم جدا کردن سیم های قدیمی از کلید و پریز متصل به برق می باشد. ابتدا باید پیچ های وصل شده را شل کنید و بعد آن ها را از سیم جدا نمایید. اگر بخشی از سیم لخت است باید بریده شود زیرا به احتمال زیاد فرسوده شده است. پس سیم به اندازه کافی جمع کنید تا مشکل کمبود آن را نداشته باشید.

4) اتصال سیم به کلید و پریز جدید

می توانید با کمک فاز متر، کلید و پریز جدید را شل کرده و سیم لخت را در آن ها گذاشته و پیچ کنید. سیم ها را مانند مدل قدیمی وصل کنید تا مشکلی پیش نیاید.

5) بستن پریز و کلید

در آخر کار می توانید پریز و کلید را محکم در جای خود قرار داده و چنگک های پشت آن ها را درون دیوار قرار دهید تا سفت شود و بعد از آن پیچ های روی قاب را ببندید.


نصب کردن و یا تعویض چراغ ها، لامپ ها و یا لوسترها

الف) طریقه نصب یا تعویض لوسترها

1) قطع کردن جریان برق

قبل از هر کاری برای نصب لوسترهای سقفی، باید جریان برق را قطع نمایید. می توانید این کار را از جعبه فیوز انجام داده و کل برق منزل را جهت اطمینان بیشتر قطع کنید تا بتوانید نصبی ایمن داشته باشید. حتی پس از قطع کردن برق نیز باید با فازمتر از قطع شدن کامل برق مطمئن شوید.

2) جدا کردن لوستر قبلی

در ابتدای کار، لوستر قبلی را جدا کرده و بعد لوستر جدید را به جای قبلی بگذارید. سیم های لوستر قبلی را پس از مطمئن شدن از قطع بودن برق از آن جدا کنید و سپس با احتیاط لوستر را از قلاب بردارید.

3) نصب لوستر جدید

نصب لوستر جدید را با اندازه گیری زنجیر آن از سقف شروع کنید. می توانید طول این زنجیر را با توجه به ارتفاع سقف و زنجیر آن تنظیم نمایید. سپس لوستر را به قلاب آویزان کرده و اگر قلاب در روی سقف نباشد باید با کمک دریل یک سوراخ در سقف ایجاد نمایید و از پیچ قلاب دار مخصوص چنگک دار محکم، جهت نگه داری لوستر استفاده نمایید. دقت کنید در زمان دریل کاری مسیر برق را در سقف سوراخ نکنید.

4) نصب لوسترهای دو پل و یک پل

نصب لوسترهای دوپل و سه پل با یکدیگر متفاوت می باشد و در صورتی که سیم ها اشتباه به هم وصل شوند فیوز برق قطع می گردد.
✅نصب کردن لوستر دو پل
کلید های دو پل باعث می شوند که نیمی از لامپ ها با یک کلید و نیمی هم با یک کلید دیگر روشن شوند. جهت نصب لوستر دوپل به یک ترمینال سه تایی نیاز است که دو سیم آن فاز و یکی نول می باشد. سیم های فاز برق دارند و به رنگ قرمز می باشند. هر سیم فاز لوستر به فاز داخل سقف وصل شده و سیم باقی مانده به نول متصل می گردد.
✅نصب کردن لوستر یک پل
کلید یک پل برای زمانی است که تمام لامپ ها با یک کلید روشن خواهند شد. وقتی شعله های لوستر کم باشد می توان از یک کلید یک پل استفاده نمود. جهت نصب لوستر یک پل، یک ترمینال دوتایی احتیاج داریم که یک نول و فازمی باشد. نول برق ندارد و رنگ آبی دارد و باید آن را به نول سقف وصل کنیم وهمچنین سیمی که فاز بوده و دارای برق می باشد را به همان فاز اتصال می دهیم.

5) چک کردن نصب صحیح لوستر سقفی

بعد از طی کردن صحیح مراحل بالا می توانید فیوز را به برق وصل نمایید و با زدن کلید لوستر را روشن کنید. در صورتی که لامپ ها روشن نشوند باید یا از سیم کشی مطمئن شوید و یا احتمال سوختن لامپ ها را بدهید. در ادامه مقاله روش تعویض لامپ را شرح خواهیم داد.


ب)طریقه نصب یا تعویض لامپ و چراغ

لامپ ها با مدل ها و سرپیچ های مختلفی طراحی شده اند که برای تعویض آن باید به نکاتی توجه نمایید. برای تعویض یک لامپ نیاز به وسایلی مانند نردبان، فاز متر، پیچ گوشتی و انبر دست می باشد.

1) قطع کردن جریان برق

مانند روش های قبل باید ابتدای کار جریان برق را از فیوز اصلی قطع کامل نمایید و با کمک فازمتر از قطع بودن آن اطمینان حاصل نمایید.

2) جدا کردن حباب لامپ

حباب را از جای خود خارج کنید و این کار را با نگه داشتن یک دست با حباب و دست دیگر با نگه داشتن بخش بالایی آن، انجام نمایید.

3) باز کردن پیچ ها روشنایی

پیچ ها را که وسیله روشنایی روی آن پیچ شده است شل کنید و بدون لمس کردن سیم ها، آن را از جای خود جدا کرده و سپس مجدداً تست جریان برق را با فازمتر انجام دهید تا مطمئن شوید که برق قطع است.

4) جدا نمودن سیم ها

ترمینال را برعکس عقربه ساعت چرخانده و آن را از سیم ها دربیاورید. سپس سیم های مشکی و سفید را از سرپیچ بیرون کشیده تا سرپیچ جدا گردد. اگر در داخل سرپیچ مهره و یا پیچی وجود دارد با کمک پیچ گوشتی و یا انبردست آن را جدا نمایید. سپس می توانید سرپیچ را از وسیله روشنایی جدا کرده و سرپیچ جدید را با همان شکل قبلی در جای خود گذاشته و محکم نمایید.

5) نصب به روشنایی

وسیله روشنایی را به سمت بالا برده که بتوانید سیم ها را به ترمینال وصل کنید. سیم های سفید و مشکی را به سیم های سفید و مشکی در سقف وصل کرده و سپس وسیله روشنایی را با پیچ ها سفت نمایید. سپس می توانید حباب را وصل کنید و با اتصال جریان برق، نتیجه کار خود را ببینید.




سیم کشی برق در منزل و رفع کردن اتصال آن ها

در مواقعی که ساختمان ها به دلیل اتصال سیم کشی دچار مشکلاتی بشوند باید جهت پیدا نمودن مشکل و برطرف کردن آن ابتدا فیوز برق را قطع نمایید. جهت رفع اتصالی در منازل باید راه های زیر بررسی گردد.

1) بررسی نمودن خرابی فیوز

اگر فیوز برق آسیبی دیده و یا فرسوده باشد نمی تواند کار جریان برق را درست انجام دهد و ممکن است خراب گردد. اگر مشکل اتصالی از فیوز باشد باید آن را عوض نمایید و اگر سالم باشد باید بخش های دیگر را بررسی نمایید.

2) پیدا کردن اتصال در سیم کشی

در ساختمان ممکن است سیم کشی های فرسوده و یا سیم های رابط باعث این اتصالی گردند. جهت پیدا کردن این منابع باید موارد را تک تک بررسی نمایید. در ابتدا تمام وسایل برقی خود را از برق بکشید. اگر فیوز روشن شد پس می توان فهمید که مشکل در این وسیله های برقی می باشد ولی اگر فیوز روشن نشد مشکل در جای دیگر خواهد بود.

3) چک کردن روشنایی ساختمان

ممکن است علت اتصالی در برق منزل شما به دلیل کلیدهای روشنایی باشد. برای تشخیص این مورد باید تمام لامپ ها را خاموش نمایید و فیوز را روشن کنید. اگر فیوز روشن شد ولی خاموش شد یعنی یکی از کلیدها مشکل دارد و باید آن کلید را مشخص و تعویض نمایید.

4) بررسی سیم کشی برق پریز

در صورتی که مشکل از کلید نباشد می توانید با بررسی پریزهای برق به منبع اتصالی برسید. با کمک فازمتر می توانید پریزها را بررسی کرده و اگر مشکل اساسی نباشد آن را مرتفع نمایید.

5)بررسی تابلو برق ساختمان

برای بررسی مشکل در تابلوی برق ساختمان باید برق داخلی منزل خود را قطع کرده و سپس باید تابلوی اصلی برق را در ساختمان روشن کنید. در صورتی که مشکل در داخل سیم ورودی تابلو برق باشد فیوز خواهد پرید و برق کل ساختمان قطع می گردد که برای حل مشکل باید از متخصص این کار برای رفع مشکل در سیم های داخلی تابلوی برق اصلی استفاده نمود.


نصب و یا تعمیرات آنتن مرکزی

آنتن های مرکزی در ساختمان جدید برای استفاده عموم کاربرد دارد ولی در مواقعی دچار مشکل شده و نیاز به تعمیر خواهد داشت. این مشکل در بخش های آنتن مانند کابل ها، ترکیب کننده، تقسیم کننده، تقویت کننده پیش خواهد آمد.

1) بررسی بخش تقویت کننده آنتن مرکزی

تقویت کننده یا آمپلی فایر از قطعه های مهم در بخش آنتن های مرکزی می باشد که کار آن تقویت سیگنال های دریافتی و ارسال به تلویزیون خواهد بود. در ساختمان هایی که فاصله گیرنده زیاد است باید این سیگنال تقویت شود که این کار با ابزاری به نام بوستر انجام می شود. همچنین می توان جهت تقویت بیشتر از تقویت کننده های مولتی باند و یا چند بانده استفاده نمود.

2) بررسی کابل آنتن مرکزی

انتخاب کابل مناسب برای ساختمان بسیار مهم می باشد و در صورت کابل خوبی انتخاب نشود طول عمر کمتری را خواهید داشت. در صورتی که کابل انتخابی مناسب واحدها نباشد آنتن خوب جواب نمیدهد و نیاز به تعمیر خواهد داشت.


تعمیر و یا نصب سنسورها و تایمر در مشاعات

سنسور مشاعات در ساختمان ها با هر حرکت روشن می شود ولی اگر دچار مشکل بشود راهکارهایی برای بررسی آن در برق ساختمان وجود دارد.


1) بررسی تایمر یا فیوز تایمر

سنسورها به حرکت حساس می باشند و در صورتی که کلید روشن را بزنید خود به خود روشن می شوند. اگر باز هم با فشار دادن کلید لامپ ها روشن شده ولی باز هم بلافاصله خاموش می شوند باید تایمر و فیوز آن تعمیر یا تعویض گردد.

2) بررسی سالم بودن سیم کشی برق ساختمان

قبل از اینکه فیوز را عوض نمایید از سالم بودن سیم کشی برق کشی ساختمانتان مطمئن شوید. در صورتی که سالم باشند می توانید به سراغ عیب یابی بعدی بروید.

3) بررسی جریان خروجی تایمر

جریان خروجی در تایمر می تواند 20 لامپ 100 واتی را روشن نماید ولی در صورتی که تعداد لامپ ها بیشتر باشد اتصال مشکل پیدا کرده و تایمر به درستی کار نخواهد نمود.


در صورتی که نیاز به انواع خدمات برق کاری ساختمان خود دارید کافیست با ما تماس بگیرید تا کارشناسان مجرب آچار در اسرع وقت در محل شما به صورت شبانه روزی حضور پیدا کنند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *