مقایسه پکیج دیواری و زمینی

پکیج دیواری و زمینی

مقایسه پکیج دیواری و زمینی


پکیج ها از رایج ترین سیستم های حرارتی هستند که در سالهای اخیر به عنوان وسیله ای برای تامین آب گرم مصرفی ساختمان و همچنین منبع تامین آب گرم مورد نیاز شوفاژها بسیار محبوب و پرفروش بوده اند. پکیج ها بیشتر در دو نوع پکیج زمینی و دیواری ساخته میشوند که هر کدام از آنها کاربردهای خاص خود را دارد. پیش از این مقاله های مختلفی درباره پکیج دیواری و ویژگی های آن نوشتیم اما بهتر است در این جا بیشتر درباره پکیج زمینی صحبت کنیم. این نوع پکیج ها دارای ظرفیت حرارتی بالا هستند و به همین دلیل بهترین انتخاب برای مکان هایی با مساحت بالا میباشند. از طرفی این پکیج ها فضای بیشتری اشغال میکنند و در نتیجه نصب آنها برای فضاهای با متراژ بالا بلامانع است. پاین پکیج ها شامل دونوع مشعل دار و بدون مشعل هستند.

پکیج دیواری و زمینی

🔶پکیج های زمینی مشعل دار و بدون مشعل

پکیج های زمینی مشعل دار به جای دیگ گرمایشی دارای مبدل حرارتی هستند و در ظرفیت های ۲۸۰۰۰ الی ۴۵۰۰۰ ساخته میشوند. این نوع پکیج ها مجهز به مبدل صفحه ای یا منبع کویل دار (مخزن) نیز میباشند. این پکیج ها بدون مشعل ظرفیت های حرارتی بالاتری داشته و مجهز به دیگ چدنی یا فولادی هستند که موجب میشود توانایی بیشتری برای تامین گرمایش فضاهای بزرگتر داشته باشند.

پکیج های زمینی برای نصب به فضای بیشتری نیاز دارند و به همین دلیل برای خانه هایی با مساحت زیاد مناسب هستند اما پکیج های دیواری برای نصب در آپارتمان های کوچک بهترین انتخاب هستند. بنابراین پکیج های دیواری برای واحد های مستقل بهتر هستند و پکیج های زمینی نیز برای تامین آب گرم مورد نیاز چندین واحد و طبقه در ساختمان ها مناسب تر هستند. این پکیج ها به دلیل ابعاد بزرگشان باید در آشپزخانه نصب شوند اما پکیج های دیواری را میتوان به راحتی بر روی دیوار و در بالکن یا تراس نصب نمود.

🔶پکیج های زمینی دارای مبدل صفحه ای یا مخزن دار

پکیج های زمینی دارای مبدل صفحه ای ظرفیت و حجم کمتری نسبت به پکیج های زمینی مخزن دار دارند. پکیج های زمینی دارای مبدل صفحه ای برای مناطقی که آب ها آنها املاح زیادی دارد مناسب نیستند زیرا خیلی زود فن های داخلی آنها دچار گرفتگی می شود. البته برای پیشگیری از این مشکل میتوان از دستگاه های رسوب زدا مانند رسوب گیر های الکترونیکی استفاده کرد. این پکیج های مخزن دار توان بیشتری در ذخیره آب گرم دارند و مانند یک موتورخانه میتوانند همواره آب گرم را در اختیار ساکنین قرار دهند. این پکیج ها نسبت به پکیج های زمینی دارای مبدل صفحه ای مقاومت بیشتری در برابر رسوب زدگی دارند.

🔶مهمترین تفاوت های پکیج دیواری و زمینی

پکیج زمینی بیشتر زمانی توصیه میشود که محیط نیاز به گرمای زیاد داشته واز طرفی امکان نصب و راه اندازی پکیج دیواری وجود داشته باشد. پکیج دیواری معمولا در اولویت هستند اما برای ساختمان های چند طبقه و ویلاها پکیج های زمینی انتخاب بهتری خواهند بود. پکیج ها میتوانند جایگزین بسیار خوبی برای شوفاژها و موتورخانه مرکزی باشند که میتوانند آب گرم مورد نیاز ردیاتورها، فن کویل و گرمایش از کف را تامین کرده و از طرفی آب گرم مصرفی ساختمان را نیز فراهم میکنند.

پکیج دیواری و زمینی

🔶نصب پکیج دیواری و زمینی

محل و نحوه نصب پکیج دیواری و زمینی نیز با هم متفاوت است. پکیج های زمینی فن دار هستند و به همین علت باید در فضاهای بسته نصب شوند تا در معرض باد و بوران نباشند. بنابراین این پکیج ها برای نصب در بالکن آپارتمان ها مناسب نیستند. اگر میخواهید پکیج را در بالکن یا تراس نصب کنید باید پکیج دیواری خریداری نمایید.

پکیج های دیواری برای خانه هایی کوچک و با متراژ کم بهتر و مقرون به صرفه تر هستند البته در صورتی که نیاز به آب گرم مصرفی در حد متوسط باشد. برای ساختمان های بزرگ مانند مجتمع های مسکونی، اداری و تجاری و بیمارستان ها و هتل ها که به حجم زیادی از آب گرم نیاز است استفاده از پکیج زمینی به صرفه خواهد بود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *