موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج حرارتی؟

موتورخانه مرکزی

موتورخانه مرکزی بهتر است یا پکیج حرارتی؟


موتورخانه مرکزی و پکیج حرارتی دو تا از رایج ترین سیستم های گرمایشی در ساختمان های امروزی هستند که هر کدام نقاط ضعف و قوت متفاوتی دارند. برای استفاده از هر کدام از این دو سیستم شرایط متفاوتی نیاز است و ما باید با توجه به وضعیت ساختمان خود برای انتخاب سیستم گرمایشی تصمیم گیری کنیم. موتورخانه های سنتی هنوز هم در بسیاری از ساختمان ها مهمترین ابزار برای تامین گرمایش واحدهای مختلف هستند. پکیج ها یکی از جدیدترین سیستم های گرمایشی هستند که به صورت مستقل در هر واحد نصب و مورد استفاده قرار میگیرند. در ادامه موتورخانه های مرکزی و پکیج را از منظرهای مختلف با هم مقایسه میکنیم.

🔶مصرف گاز در پکیج بیشتر است یا موتورخانه های مرکزی؟

شاید مهمترین سوالی که در بحث مقایسه موتورخانه های مرکزی و پکیج برای خریداران پیش می آید میزان مصرف گاز در این دو نوع سیستم است. واقعیت این است که در سیستم های گرمایشی حاوی مخزن ذخیره آب گرم مانند آبگرمکن ها و موتورخانه های مرکزی، مصرف گاز بیشتر از سیستم هایی است که آب را به صورت فوری و تنها به اندازه مورد نیاز گرم میکنند. سیستم های دارای مخزن این مزیت را دارند که در صورت قطع برق مقداری آب گرم را در خود ذخیره دارند اما طبق بررسی های انجام شده انرژی مورد نیاز برای گرم نگه داشتن آب این سیستم ها در ساعات غیر مفید شبانه روز معادل برق مورد نیاز برای یک شهر 15 هزار نفری است!!!

پکیج دیواری

🔶کدام سیستم مصرف گاز بهینه تری دارد؟

به طور کلی پکیج های فاقد مخزن آب گرم کمترین مصرف گاز را نسبت به دیگر سیستم های گرماشی دارند و از این نظر بهترین انتخاب برای کم شدن هزینه قبض گاز شما میباشند. از طرفی راندمان پکیج ها مطابق با استاندارد برچسب انرژی معمولا بیش از 80 تا 90 درصد است در حالی که سیستم حرارت مرکزی یا موتورخانه های موجود راندمان بسیار کمتری (55 درصد) دارند. علت این مساله بیش از هر چیز به سیستم موتورخانه های مرکزی برمیگردد. این سیستم مجموعه ای از قطعات و بخش های مختلفی است که هر کدام به صورت جداگانه راندمانی در حدود 80 درصد دارند اما وقتی به صورت یک مجموعه در کنار هم قرار میگیرند این راندمان کاهش می یابد. راندمان کلی یک موتورخانه مرکزی به نوع طراحی و اجرای کل موتورخانه و منبع دوجداره، وضعیت عایق بندی مخزن آب و لوله های رفت و برگشت، لوله کشی ساختمان، کیفیت مکش دودکش و تهویه هوا و … بستگی دارد.

🔶دلایل راندمان پایین موتورخانه های مرکزی

راندمان موتورخانه های مرکزی پایین تر از پکیج است. از مهمترین دلایل این مساله میتوان به عدم طراحی و اجرای مناسب کل سیستم، تناسب نداشتن توان حرارتی موتور‌خانه با حجم مورد نیاز ساختمان، مطابق نبودن ظرفیت حرارتی دیگ با مشعل، به کارگیری دیگ چدنی به عنوان مبدل حرارتی، عدم تنظیم دقیق مشعل، کم بودن راندمان مشعل و دیگ حرارتی، وضعیت بد عایق‌بندی آب گرم داخل موتورخانه، منبع روی پشت بام و عدم عایق بندی لوله های رفت و برگشت شوفاژ ها و لوله های آب گرم باشاره کرد.

در موتورخانه هایی با مخازن بزرگ برای ذخیره آب که فاقد مبدل های صفحه ای برای تامین آب گرم فوری باشند راندمان پایین است. عدم استفاده از دودکش مناسب و نبود تهویه مناسب نیز راندمان را پایین می آورد. دیگر دلایل پایین آمدن راندمان موتورخانه های مرکزی و سیستم های مخزن دار عبارتند از: رسوب زدگی داخل پره‌های دیگ و منبع آب گرم به دلیل وجود املاح در آب، طولانی بودن فاصله بین منبع آب گرم تا محل مصرف، تنظیم نکردن دمای مناسب و مستقل برای گرمایش و آب گرم مصرفی، استفاده از سیستم های قدیمی که در آنها امکان تنظیم درجه توان کارکرد مشعل متناسب با نیاز وجود ندارد، عدم تنظیم صحیح و دقیق ترموستات و هوشمند نبودن سیستم مدیریت موتورخانه و …

🔶اهمیت بالا بودن راندمان سیستم حرارتی

یک سیستم حرارتی ایده آل مصرف انرژی کم و در عین راندمان بالایی دارد. وقتی انرژی کمتری مصرف میشود بالطبع محصولات ناشی از احتراق کمتری تولید شده و در نتیجه آلاینده های کمتری از طریق دودکش به محیط زیست و هوای شهر وارد میشوند. متاسفانه یکی از دلایل عمده افزایش آلودگی هوای شهرها در فصل زمستان، استفاده از سیستم های حرارتی پرمصرف و با راندمان پایین است. طبق یک بررسی انجام شده میزان تولید گازهای آلاینده ناشی از موتورخانه مرکزی یک ساختمان 10 طبقه به اندازه آلودگی تولید شده از 12 تا 14 خودرو است به طور دائم در شهر تردد نمایند. سرویس به موقع موتورخانه های مرکزی و رفع مشکلات فنی آنها تا حد زیادی میتواند از این آلودگی ها بکاهد.

پکیج دیواری

🔶موتورخانه های مدرن 

موتورخانه های مدرن یا همان پکیج های چگالشی جدیدترین سیستم های حرارتی هستند که مطابق با آخرین فناوری ها و بر پایه دیگ و مشعل ساخته شده اند. این تکنولوژی نوپا هنوز در کشور ما چندان شناخته شده نیست اما تا چند سال دیگر به مهمترین سیستم حرارتی بدل خواهد شد. البته در سالهای اخیر برخی از شرکت ها این تکنولوژی نوین را وارد کشور کرده اند و پکیج های چگالشی قدرتمند مرکزی را وارد بازارها کرده اند. این پکیج ها بهترین انتخاب برای نصب در مجتمع های بزرگ، بیمارستانها، هتل ها، ساختمان های مختلف و … هستند. موتورخانه های مدرن بهترین جایگزین برای نصب در مجتمع های مسکونی بزرگ بوده و دیگر نیازی به نصب پکیج های مستقل آپارتمانی نخواهد بود. مهمترین مزیت این سیستم نوین کم مصرف و کم جا بودن آن است.

🔶موتور خانه مرکزی ایمن تر است یا پکیج دیواری؟

برخی از افراد به اشتباه فکر میکنند که پکیج ها خطر گاز گرفتگی را افزایش داده اند اما طبق گزارش های چند سال اخیر علت بیش از 80 درصد گازگرفتگی ها به علت استاندارد نبودن دودکش ساختمان هاست. گازگرفتگی ها معمولا به سیستم دیگ و مشعل مرتبط نبوده و تنها به مشکلات دودکش برمیگردد. مکش نامناسب دودکش موتورخانه، عدم اجرا و نصب مناسب دودکش و اتصالات و درزبندی قطعات آن درون دیوار و عدم تهویه مناسب و نبود هوای تازه در موتورخانه ها معمولا عمده ترین دلایل بروز حوادث گاز گرفتی هستند. از طرفی گاز گرفتگی های ناشی از عملکرد نامناسب موتورخانه های مرکزی معمولا شدیدتر بوده و عواقب بدتری دارد. این مساله بیشتر ناشی از چند برابر بودن ظرفیت مشعل موتورخانه ها نسبت به دستگاه پکیج است که موجب بروز گاز گرفتگی شدیدتر و بیشتر میشود.

در صورت بروز گاز گرفتگی در موتورخانه های مرکزی گاز کشنده مونواکسید کربن از طریق رایزرها و راه پله ها به تمام ساختمان منتشر میشود و در صورتی که دودکش ترک داشته یا به خوبی عایق بندی نشده باشد میتواد منجر به حوادث جبران ناپذیری شده و اصطلاحا موجب مرگ خاموش تمامی ساکنین مجتمع مسکونی شود.

موتورخانه مرکزی

طبق مقررات ساختمانی برای خانه هایی با مساحت زیر 60 متر نصب سیستم های درون سوز و دارای محفظه احتراق باز مانند آبگرمکن، پکیج و بخاری معمولی مجاز نیست. این خانه ها باید از سیستم های حرارتی دارای دودکش دوجداره و محفظه احتراق بسته استفاده نمایند که هوای مورد نیاز احتراق خود را محیط باز بیرون ساختمان تامین میکنند. برای بیمارستان ها، اماکن تجاری و اداری، هتل ها و کلیه ساختمان هایی که مساحت زیادی دارند بهترین سیستم گرمایشی موتورخانه های مرکزی هستند. این سیستم ها باید به طور دقیق طراحی و اجرا شوند تا عملکردی ایده آل و ایمنی لازم را داشته باشند. بنابراین طراحی و نصب سیستم های گرمایشی اعم از موتورخانه های مرکزی و پکیج های دیواری را تنها باید به افراد متخصص و حرفه ای در این زمینه بسپارید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه میتوانید با شماره های موجود در سایت ” آچار” تماس بگیرید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *