بوی بد کولر گازی و بهترین روش برای رفع آن

بوی بد کولر گازی

بوی بد کولر گازی و بهترین روش برای رفع آن


بوی بد کولرگازی میتواند ناشی از عواملی مختلفی باشد که در هنگام خروج باد از پنل داخلی به محیط خانه کاملا استشمام میشود. اگر باد کولر گازی خانه شما نیز بوی بدی میدهد نگران نشوید. این بوی بد در اغلب مواقع مربوط به آلوده و کثیف بودن فیلتر کولر گازی است که با شستشوی آن میتوان این مشکل را حل کرد. در این مطلب قصد داریم مهمترین دلایل بد بودن شدن کولر گازی و نحوه رفع آنها را برای شما توضیح دهیم. با ما همراه باشید.

*️⃣علت بوی بد کولر گازی

همانطور که در ابتدا گفتیم بوی بد کولر گازی اغلب ناشی از آلودگی فیلتر کولر گازی است که با نظافت صحیح و شستشوی به موقع رفع میشود. این بوی بد در واقع مربوط به کپک ها و قارچ ها که درون تشت های تخلیه ای مسدود شده یا کویل های سرد کن کولر رشد و گسترش پیدا کرده اند. گاهی نیز این بو ممکن است مربوط به لاشه حیوانی باشد که قبلا به درون کولر گازی وارد شده و همانجا مرده باشد.

*️⃣پیدا کردن منشاء بوی بد

برای تمیز کردن و رفع بوی بد کولر گازی پیش از هر چیز باید منشا این بوی بد را پیدا کنید. روپوش یا پنل دسترسی روی کولر گازی را باز کنید و به وسیله یک چراغ قوه فضای داخلی کولر را بررسی نمایید. تمامی فضای درون کولر را بررسی کنید تا اگر قارچ ها و کپک ها در آن رشد کرده اند یا جسد حیوانی مانند خرگوش، سنجاب، موش، مار و …  درون کولر باشد آن را پیدا کنید. اگر دستگاه تهویه در کنار پنجره باشد ابتدا باید آن را از برداشته و روی زمین بگذارید و سپس درون آن را بررسی کنید. پس از این مرحله باید کولر گازی را تمیز کنید:

*️⃣تمیز کردن تهویه هوا

برای تمیز کردن تهویه هوا دستکش لاتکس بپوشید لاشه حیوان مرده را خارج کرده و تمامی آلودگی های درون آن را تمیز کنید. پس از نظافت کاملا تهویه باید کویل را تمیز کنید. برای این کار مقداری تمیز کننده کفی را روی کویل ها بریزید و بگذارید ده دقیقه روی آن بماند. این کار تمامی آلودگی ها را از بین برده و کویل ها را کاملا تمیز میکند. در نهایت کویل ها را با آب زیاد بشویید تا زمانی که آب خروجی کاملا تمیز باشد.

*️⃣تمیز کردن لوله کندانس کولر گازی

در این مرحله نوبت به تمیز کردن لوله کندانس تهویه کولر گازی میرسد. این لوله را میتوانید با آب داغ و سفید کننده تمیز کنید و یا به جای آن مقدار کافی از سرکه را از درون این لوله عبور دهید تا تمامی قارچ ها و کپک های درون لوله خارج شوند. صبر کنید تا لوله کاملا خشک شود و سپس آن را نصب نمایید. پیش از نصب یک سه راهی به این لوله متصل کنید تا بعدا بتوانید بدون نیاز به درآوردن لوله کندانس آن را تمیز کنید. دستگاه های تهویه پنجره ای فاقد لوله کندانس بوده و به جای آن تشت و سوراخ تخلیه دارند. در این صورت باید تشت و سوراخ را نیز بررسی کنید و در صورت کثیف بودن آنها را با یک مسواک کهنه کاملا تمیز نمایید.

*️⃣تمیز کردن تشت تخلیه

برای این کار ابتدا باید تشت یا سینی تخلیه را بیرون بیاورید و سپس با آب گرم و صابون کاملا بشویید تا تمامی آلودگی های آن برطرف شود. برای تمیز شدن بهتر تشت تخلیه میتوانید از مایع سفید کننده مناسب یا سرکه نیز استفاده کنید. پس از خشک شدن کامل تشت یا سینی تخلیه مجددا آن را در جای اصلیش نصب کنید.

*️⃣تعویض فیلتر

همانطور که گفتیم بیشتر بوی بد باد کولر گازی نشای از آلودگی فیلتر آن است که در چنین مواقعی باید فیلتر را تعویض کنید.  اگر فیلتر قابل شستشو و استفاده مجدد است میتوانید آن را با آب گرم و صابون یا با سفید کننده (باید با نسبت 1 به 10 با آب رقیق شود) کاملا تمیز و ضد عفونی کنید تا قارج و کپک های موجود در آن برطرف شوند.

*️⃣رفع کامل بوی بد کولر گازی

پس از انجام این مراحل کولر گازی را مجددا تست کنید اگر هنوز هم بوی بدی از آن استشمام میشود احتمالا بوی بد به داکت کولر برمیگردد.

در بیشتر مواقع کولرگازی هایی بوی بد میدهند که در مراکز و محل های خاصی مانند مرغداری ها، دامداری ها، آزمایشگاه ها، چاپخانه ها، مغازه لبنیات، ترشی فروشی ها و … مورد استفاده قرار می گیرند. برای تمیز کردن این کولرگازی ها بهترین راهکار شستن و نظافت منظم فیلترهای پلاستیکی پنل است. پنل این کولرگازی ها باید هر چند وقت یک بار با آب گرم با فشار متوسط شسته شود تا بوی بد کولر کاملا از بین برود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *