دلایل یخ زدن کولر گازی

خنک نکردن کولر گازی

دلایل یخ زدن کولر گازی


یکی از مشکلات غیر معمول در کولرگازی ها یخ زدن بخش های مختلف آنها مانند پنل داخلی کولر گازی، پنل خارجی، کندانسور کولر گازی و لوله های ارتباطی می باشد. اگر شما هم به این مشکل برخوردید می توانید با ما تماس گرفته و از کارشناسان ” آچار” کمک بخواهید.

یخ زدن کولر گازی به دو شکل کلی دیده می شود:

  • یخ زدن در حالت تابستانه یا سرمایش
  • یخ زدن در حالت زمستانه یا گرمایش

در ادامه شما را با دلایل اصلی یخ زدن کولر گازی در حالت تابستانه یا سرمایش آشنا می کنیم. کولر گازی به دلایلی مختلفی ممکن است در فصل تابستان  دچار یخ زدگی شود اما در این مطلب اصلی ترین دلایل شرح داده خواهد شد.

🔶کم گاز شدن کولرگازی

مهمترین دلیل یخ زدگی کولر گازی در حالت سرمایش یا تابستانه فقدان گاز کافی در کولر گازی است. مسائل زیادی مانند نشتی گاز فرئون، جا به جایی کولر گازی و دیگر مشکلاتی که منجر به کم شدن گاز کولر گازی شده می تواند تاثیرات منفی بر سیکل سرمایش کولر گازی بگذارد. در این حالت پنل داخلی یا لوله های کولر گازی ممکن است دچار یخ زدگی شوند. شارژ کردن مجدد گاز کولر گازی بهترین روش برای رفع این مشکل است.

🔶گرفتگی لوله ها یا قطعات داخلی کولر گازی

یکی دیگر از اصلی ترین دلایل یخ زدگی کولر گازی گرفتگی لوله مویی یا قطعاتی مانند شیربرقی کولر گازی یا لوله های ارتباطی آن است.

🔶یکسره کار کردن کمپرسور

یکسره کار کردن کمپرسور نیز از دیگر دلایل یخ زدن کولر است. کمپرسور به دلایل مختلفی مانند خرابی برد فرمان، خرابی سنسور کولر گازی، خرابی کمپرسور یا قطعاتی مانند کنتاکتور ممکن است دچار مشکل شده و به صورت یکسره کار می کند. این مساله می تواند موجب یخ زدگی در پنل داخلی و بخش های دیگر کولرگازی شود.

🔶خراب بودن فن بلوور ( فن داخلی یا اواپراتور)

فن بلوور یا فن داخلی یکی از قطعات بسیار مهم کولر گازی است که وظیفه آن کشیدن هوای گرم به داخل پنل است. هوای گرم پس از عبور از کویل های اواپراتور سرد شده و سپس به محیط پرتاب می شود. در واقع فن بلوور هوای سرد شده را پس از تماس با سویل های داخلی تخلیه می کند.

در صورت خرابی فن بلوور، هوای سرد تخلیه نخواهد شد و همین مساله منجر به یخ زدن پنل داخلی خواهد شد.

دلایل اصلی تخلیه نشدن کامل هوای سرد از روی فین های پنل داخلی را می توان کثیف بودن فیلتر های کولر گازی، خرابی فن بلیور (عدم کارکرد صحیح و به فن بلوور) یا سوختن موتور فن یا راه انداز بلوور داخلی دانست.

🔶روشن کردن کولر در روزهای نسبتا سرد

کار کردن زیاد کولر در هوای سرد نیز می تواند باعث یخ زدن سیکل و لوله های آن شود. بهتر است در این حالت تنها از فن کولر استفاده کنید.

دلایل متعددی برای یخ زدن کولر گازی وجود دارد که با مهمترین آنها آشنا شدید. اگر کولر شما دچار یخ زدگی شد ابتدا علت آن را بیابید و سپس برای رفع آن اقدام کنید. اگر در مورد کولر گازی تخصص کافی ندارید به صورت خودسرانه اقدام به تعمیر آن نکنید. برای تعمیر کولر گازی حتما از افراد متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *