معرفی انواع دستگاه های تهويه مطبوع

خنک نکردن کولر گازی

معرفی انواع دستگاه های تهويه مطبوع


به طور کلی دستگاه های تهویه مطبوع به دو دسته سیستم های پکیج و سیستم های تهویه تقسیم بندی می شوند.

همه اجزای تشکیل دهنده سیستم های پکیج در یک محفظه مشخص قرار دارند اما در سیستم های اسپلیت قسمت هواساز داخل و کنداسور خارج از محفظه قرار داده می شود و این دو قسمت به وسیله لوله های مسی و سیم های الکتریکی به هم اتصال می شوند.

دستگاه های تهویه مطبوع با توجه به نحوه تامین هوای مطبوع برای محیط داخلی نیز به دو دسته سیستم های کانالی و بدون کانال تقسیم می شوند. سیستم های کانالی در دو نوع پکیج و اسپلیت تولید می شوند.

انواع دستگاه های تهویه مطبوع بر اساس نحوه نصب و تامین هوای مطبوع Supply به موارد زیر تقسیم بندی می شوند:

🔹سیستم های چیلر

در این نوع سیستم ها هوای خنک به وسیله یک عامل ثانویه به جز مبرد مانند (آب يا مخلوط آب و گليکول) تولید می شوند. در این دستگاه ها ابتدا عامل ثانویه در سیستم چیلر خنک می شود. سپس این عامل به داخل کویل ها واحد هواساز و يا فن کويل های مستقر در ساختمان انتقال داده می شود تا گرمای محیط را جذب کرده و محیط داخلی خانه را خنک کند و مجددا به دستگاه باز میگردد.

این سیستم ها در ظرفیت های مختلفی در بازار موجودند مانند سیستم هایی با ظرفیت پایین مانند آب سرد کن های معمولی و سیستم هایی با ظرفیت بسیار بالا مانند چيلرهايی با کمپرسورهای روتاری،  پيستونی و سانتريفورژ همچنين چيلرهای جذبی

🔹سيستم های پکيج کانالی

سیستم پکیج کانالی سیستم هایی هستند که تمام اجزای آنها در یک محفظه مشخص قرار دارد. این سیستم های هوای خنک را تولید کرده و از طریق خروجی ها وارد کانال میکنند. در نهایت هوای مطبوع و خنک به محیط داخلی ساختمان فرستاده می شود.

🔹سيستم های اسپلیت کانالی

اجزای اسپلیت ها در دو بخش مشخص و مجزا قرار میگیرند و از طریق لوله های مخصوص تبريد به همدیگر متصل می شوند. در سیستم کانالی ، شبکه ای از کانال ایجاد شده که در مکانی نصب می شوند و کار آن ها هدایت کردن جریان هوای سرد و گرم از منبع هوای سرد و گرم می باشد.

🔹سيستم های اسپليت بدون کانال

این نوع اسپلیت ها (مانند کولرهای گازی اسپلیت) برای مکان هایی مناسب هستند که امکان نصب کانال برای آنها وجود ندارد. این نوع دستگاه ها در مکان هایی نصب می شوند و بدون نیاز به کانال کار خواهند کرد.

🔹سيستم های پکيج بدون کانال

کولر گازی پنجره ای یکی از پرکاربردترین انواع این نوع سیستمها است. این کولر گازی ها معمولا در دو ظرفیت 5000BTUH تا 32000BTUH به بازارها عرضه می شوند.

این کولر گازی ها را به گونه ای داخل پنجره یا دیوار نصب میکنند که کویل اپراتور آن به سمت محیط داخلی ساختمان و کویل کندانسور آن به سمت بیرون باشد. این نوع کولر گازی ها سر و صدای زیادی دارند و هوای سرد را به صورت ناهمگون در محیط توزیع میکنند.

دستگاههای تهويه پرتابل نیز از همین نوع سیستم ها هستند. این دستگاهها هوای سرد را به نقطه خاصی منتقل می کنند و در واقع به صورت وضعی عمل کنند.

🔹سیستم های تبخیری

این سیستم ها با تبخیر آب میتوانند محیط را خنک کنند. کولرهای آبی یکی از پرکاربردترین سیستم های تبخیری هستند که قدرت خنک سازی آنها نسبت به اسپلیت ها بسیار کم است. سیستم کولرهای آبی آب با کمک الکتروپمپ از تشتک به ناودان که در بالای پوشال ها بر روی پوشالها آب می‌ریزد و آن ها را خیس نگه می‌دارد. رد شدن هوا از روی پوشال های مرطوب می تواند باعث تبخیر آب پوشالها بشود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *