آشنایی با لوله کشی کلکتوری، مزایا و کاربردهای آن..09125014907

لوله کشی کلکتوری

آشنایی با لوله کشی کلکتوری، مزایا و کاربردهای آن..09125014907


تیم حرفه ای آچار در زمینه اجرای انواع لوله کشی اعم از لوله کشی سرد و گرم، لوله کشی کلتوری، لوله کشی روکار و توکار، لوله کشی پکیج دیواری و … در تمام ایام سال آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.شماره همراه 09125014907 سیاح

لوله کشی کلکتوری یک سیستم جدید برای لوله کشی آب سرد و گرم ساختمان است که مزایای زیادی نسبت به لوله کشی سنتی دارد. این نوع لوله کشی، آب سرد و گرم مورد نیاز ساختمان را در تمامی بخش های آن به خوبی توزیع می کند. در این مطلب قصد داریم شما را با نحوه نصب و اجرای این نوع لوله کشی و مزایا و کاربردهای آن آشنا کنیم . با ما همراه باشید.

⚫️سیستم لوله کشی کلکتوری چیست؟

این نوع لوله کشی آب سرد و گرم را در بخش های مصرفی به خوبی توزیع می کند. در این سیستم آب از محل کلکتور و از طریق لوله کشی به مکان های مصرف یعنی سرویس بهداشتی، لوله های پکیج و رادیاتور شوفاژ، سینک ظرفشویی، ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی هدایت می شود. در این نوع لوله کشی، آب از طریق لوله ها (بدون هیچ اتصالی) و در داخل یک حلقه بسته از محل کلکتور به محل مصرف هدایت می شود.

⚫️تعریف کلکتور

کلکلتور ابزاری لوله ای شکل بوده که در قسمت زیرین آن تعدادی خروجی برای اتصال به شیرهای مخصوص کلکتوری تعبیه شده است و این شیرها آب را به مسیرهای مختلف هدایت می کنند. کلکتور آب را با توزیع همگون به تمام بخش های مصرفی ساختمان ارسال می کند. با اجرای این لوله کشی ساختمان هر زمان که بخشی از تاسیسات لوله کشی نیاز به تعمیر داشته باشد می توان آب آن قسمت را بسته و تغییرات یا تعمیرات لازم را انجام داد.

⚫️مقایسه سیستم لوله کشی کلکتوری با سیستم لوله کشی انشعابی

سیستم لوله کشی کلکتوری مزیت های زیادی نسبت به روش لوله کشی انشعابی دارد اما مهمترین مزیت آن را می توان امکان کنترل مجزای جریان آب در هر منطقه مصرفی دانست. در روش لوله کشی انشعابی تمامی لوله های از لوله اصلی ابتدای کنتور منشعب شده و آب را به بخش های مختلف ساختمان می برند. در این نوع لوله کشی کنترل جریان آب سرد و گرم تنها در محل کنتور اصلی صورت میگیرد. اما در سیستم لوله کشی کلکتوری هر بخش مصرفی آب سرد و گرم، دارای یک شیر کنترل جداگانه است و در نتیجه هر زمان که نیاز به تعمیر بخش خاصی از لوله کشی باشد تنها کافی است شیر کنترل همان بخش بسته شود.

👈اگر شما خواهان بازسازی منزل خود و استفاده از این سیستم به شکل مجزا در واحد ساختمانی خود هستید می توانید به راحتی از این روش به شکل جداگانه در ساختمان خودتان استفاده کنید و نیازی به همراهی دیگر واحد های ساختمان برای استفاده شما از این سیستم نمی باشد. از طرفی برای لوله کشی انشعابی باید کنده کاری های عمیق انجام شود و لوله ها بر روی کف خوابانده و کشیده شوند اما اجرای سیستم لوله کشی کلکتوری بی دردسرتر بوده و می توان لوله های آب سرد و گرم را با کمترین کنده کاری به راحتی از داخل دیوار، کف ساختمان و یا زیر سقف عبور داد.

لوله کشی کلکتوری
لوله کشی کلکتوری
لوله کشی کلکتوری

⚫️سیستم لوله کشی کلکتوری برای چه ساختمان هایی مناسب است؟

این نوع سیستم لوله کشی برای ساختمانهایی با تعداد واحد زیاد که محل مصرف آب سرد و گرم بیشتری دارند بسیار مناسب است. اغلب دیده می شود در ساختمان های چند طبقه با تعداد واحد زیاد که از سیستم لوله کشی انشعابی استفاده شود میزان فشار آب برای طبقات بالاتر کاهش پیدا می کند زیرا رایزر اصلی برای این ساختمان مشترک می باشد. در این موارد برای جبران این افت فشار مجبور به استفاده از پمپ آب هستیم که خود اقدامی هزینه بر است. اما در لوله کشی کلکتوری آب بدون هیچ افت فشاری به بالاترین طبقه هدایت و توزیع می شود.

⚫️از دیگر مزایای مهم سیستم لوله کشی کلکتوری میتوان به این موارد اشاره کرد:

⬅️امکان کنترل مجزای هر بخش از مسیر آبرسانی

در سیستم لوله کشی کلکتوری اگر بخش خاصی از لوله کشی نیاز به تعمیر یا تغییر داشته باشد شما می توانید تنها شیر تعبیه شده بر روی کنتور که مربوط به همان بخش است را بسته و تعمیرات لازم را بر روی آن انجام دهید بدون اینکه در آب رسانی سایر مسیرها مشکلی پیش بیاید. در این نوع سیستم لوله کشی، لوله ها در دسترس هستند و هر زمان که لازم باشد می توان به راحتی بر روی آنها کار انشعاب گیری، تعمیر و یا تعویض را انجام داد.

⬅️هدایت آب با فشار یکسان در تمامی محل های مصرف

از آنجایی که در این نوع سیستم لوله کشی هیچ نوع اتصالاتی وجود ندارد و لوله های به کار رفته در این سیستم 5 لایه و بسیار منعطف هستند آب با فشار یکسانی به تمام طبقات و واحدها هدایت می شود. این مزیت چه برای لوله کشی زیر سقفی و چه برای لوله کشی از کف وجود دارد.

⬅️بازده بالاتر پکیج و رادیاتور

از دیگر مزایای سیستم لوله کشی کلکتوری، افزایش بازدهی دستگاه های حرارتی ساختمان است. در واقع در این نوع لوله کشی می توان بدون نیاز به هیچ گونه اتصالاتی، انشعاب آب گرم جداگانه ای برای منابع حرارتی هر واحد ایجاد کرد. از آنجایی که در این سیستم آب در یک حلقه بسته جریان می یابد، دسترسی دستگاه های حرارتی به آب گرم بسیار سریع تر بوده و در نتیجه راندمان آنها بالاتر می رود. جنس این لوله ها و 5 لایه ای بودنشان نیز موجب انتقال آب با فشار بالا و حفظ دمای آب می شود.

⬅️اجرای آسان و سریع لوله کشی کلکتوری

خوشبختانه نصب و اجرای لوله کشی کلکتوری بسیار آسان و سریع است و می توان در کمترین زمان ممکن آن را برای هر ساختمانی انجام داد. این لوله های پنج لایه را می توان به راحتی از طریق پرس دستی یا هیدرولیک به هم متصل کرد در حالیکه در لوله کشی انشعابی حمل و نقل و جوش دادن لوله های فلزی زمان بر و مشکل است.

⬅️دوام بالا و عمر طولانی

از مهمترین مزایای این نوع سیستم لوله کشی عمر طولانی آنهاست به طوری که تا 50 سال نیازی به تعویض لوله ها نخواهد بود البته به شرطی که برای این کار از مواد اولیه مرغوب استفاده کرده باشید. این روش برای خانه های در حال ساخت و یا برای بازسازی خانه های قدیمی قابل اجراست. برای اجرای صحیح و بی دردسر این لوله بهتر است کار را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید تا با توجه به نقشه ساختمان بهترین و کوتاه ترین مسیر را برای لوله کشی انتخاب کند.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *