انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان 09194992983

انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان 09194992983


به طور کلی لوله های لوله کشی ساختمان را می توان در دو دسته لوله‌ های فلزی و غیر فلزی تقسیم کرد. در ادامه شما را با انواع لوله های کاربردی در لوله کشی ساختمان و مزایا و معایب هر یک آشنا می کنیم. با ما همراه باشید.

🔷لوله‌ های آهنی و فولادی گالوانیزه

این لوله ها از جنس آهن یا فولاد گالوانیزه هستند و میتوان از آنها در لوله کشی ساختمان استفاده کرد.

مزایا: قیمت مناسب، تحمل فشار و مقاومت بالا

معایب: خوردگی زیاد، عدم انعطاف‌ پذیری و رسوب گیری زیاد

معایب این لوله ها موجب شده که در لوله کشی ساختمان کمتر از آنها استفاده شود.

🔷لوله‌ های چدنی

این لوله ها همانطور که از نامشان آنها پیداست از چدن ساخته شده اند و بیشتر در برای لوله کشی فاضلاب ساختمان کاربرد دارند.

مزایا: قیمت ارزان، مقاومت بالا و فرسودگی کم

معایب: سخت و زمان بر بودن اتصال این لوله ها و طولانی شدن روند انجام کار لوله کشی

در سالهای اخیر لوله هایی با جنس بهتر و فرآیند اتصال سریعتر به بازار آمده که که کاربرد لوله‌ های چدنی و گالوانیزه را محدود کرده است.

🔷لوله‌ های پلی پروپیلن (لوله سبز)

این لوله های پلیمری یکی از بهترین انواع لوله ها در لوله کشی ساختمان هستند که مزایای زیادی نسبت به دو نوع لوله قبلی دارند و به همین دلیل کاربرد وسیعی در لوله کشی ساختمان دارند.

مزایا: وزن کم، اجرای سریع، خوردگی پایین، رسوب گیری کم و قیمت ارزان

معایب: تحمل کم در فشار های بالا و تغییر شکل زیاد بر اثر سرد و گرم شدن دما

🔷لوله های چند لایه (سوپرپایپ)

لوله های چند لایه یکی از مدرن ترین انواع لوله ها هستند که امروزه کاربرد وسیعی در لوله کشی ساختمان دارند. این لوله ها به صورت چند لایه ساخته شده که جنس این لایه ها با هم متفاوت است.

یکی از مشهورترین لوله های ترکیبی (5 لایه) لوله های سوپرپایپ هستند که در آن 5 لایه با جنس مختلف وجود دارد. همین موضوع سبب شده که یک لایه معایب لوله دیگر را پوشانده و کارایی این لوله ها چند برابر باشد.

مزایا: مقاومت بالا، انعطاف زیاد، نصب سریع، رسوب و خوردگی کم و …

🔷بهترین لوله برای لوله کشی ساختمان

لوله کشی های ساختمان معمولا در دو دسته لوله کشی آب سرد و گرم تقسیم می شوند. این روزها بسته به تک واحدی یا چند واحدی بودن ساختمان و مسکونی یا تجاری بودن آن انواع متنوعی از لوله ها به بازارها عرضه شده است.

برای لوله کشی یک ساختمان برای همه مسیرهای آب مصرفی باید مسیر اتصال به کنتور، شیر یکطرفه قطع و وصل در ورودی ساختمان برقرار باشد.

برای لوله کشی آب و سرد و گرم ساختمان ابتدا آب از لوله انشعاب اصلی وارد لوله تقسیم کننده می شود و سپس با یک یا چند مسیر جدا کننده به یک واحد یا چند واحد ساختمان ارسال می شود. بنابراین در ساختمان های مسکونی و تجاری بزرگ انشعاب های متعددی برای لوله کشی آب وجود دارد و این مساله لزوم بالا بودن مقاومت و دوام لوله ها و در عین حال پائین بودن هزینه ها را نشان می دهد.

لوله های پنج لایه PEX-AL-PEX  یکی از بهترین انتخاب ها برای لوله کشی این ساختمان هاست که از مهمترین مزایای آن می توان به مقاومت مکانیکی بالا، شکل پذیری آسان، طول زیاد کلاف، تولید ضایعات بسیار کم، کاهش قابل توجه میزان مصرف اتصالات، نصب آسان و سریع، عمرمفید طولانی، صرفه جوئی در هزینه ها و عدم نفوذ اکسیژن و اکسیده شدن تاسیسات اشاره کرد.

2 comments found

    حمید جوست

    تیر 26, 1401 @ 9:53 ق.ظ

    عالی تشکر از راهنمای بسیار خوب شما موفق باشین

    سید احمد حسینی

    مهر 19, 1401 @ 10:53 ق.ظ

    باسلام

    ضمن تشکر وقدر دانی از شما و سایتون من میخوام لوله کشی را یاد بگیرم البته دست به آچار هستم وریزه کاری خونه وهمسایه ها حتی اداره رو انجام میدم خواستم بطور کامل لوله کشی شوفاژ ساختمان وانواع لوله های موجود دربازار وقطعات ودستگاهای کاربردی بروز را بدانم اگه کتابی هست یا خودتون راهنمایی میکنید در هر صورت تشکر میکنم لطفا چون میخوام بطور حرفه ای انجام بدم

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *