اتصال لوله‌های PVC

اتصال لوله‌های PVC


لوله‌های PVC چیست؟

لوله‌های پی وی سی لوله هایی از همین جنس می باشند که خصوصیت اصلی آن ها سبک بودن و قابلیت شکل پذیری راحت در برابر حرارت می باشد. این لوله‌های PVC مانند سایر لوله ها به جنس فولاد یا چدنی دچار زنگ زدگی یا خوردگی نمی شوند و در برابر هر گونه خوردگی مقاوم بوده و عمر زیادتری را دارند. برای استفاده راحت تر افراد از لوله‌های PVC بست ها و فیتینگ های مختلفی در بازار موجود است که اتصال آن ها را به آسانی انجام نماید. در ادامه قصد داریم تا صفر تا صد آموزش اتصال لوله‌های PVC را عنوان نماییم پس برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

می توانید مقاله زیر را هم مطالعه نمایید:

لوله کشی ساختمان

علل اصلی نشت در لوله‌های مدل UPVC و =09101898030=PVC

  • رعایت نکردن اصول و استاندارد های لازم توسط نصاب لوله
  • قرار گرفتن لوله در زیر خاک سفت و یا داری سنگ ریزه بزرگ یا تیز
  • جوشکاری ضعیف لوله و نداشتن چسب کافی در محل وصل شدن لوله
  • ایجاد ترک در زمان نصب لوله و تست نشدن توسط پیمانکار
  • یخ زدن لوله ها در اثر سرما و گرمای
  • استفاده کردن از لوله های بی کیفیت یا ارزان
  • وارد شدن ضربه شدید به لوله
  • پایان یافتن عمر مفید لوله ها

نحوه اتصال لوله‌های PVC

به طور معمول جهت وصل کردن لوله‌های PVC  از چسب مایع کمک گرفته می شود و یا می توانید در مواردی از نوارهای لاستیکی جهت مهروموم کردن لوله ها استفاده کنید ولی بیشتر از همان چسب مایع استفاده می کنند. شما می توانید در بازار به دنبال چسب PVC باشید که به صورت تیوپی یا قوطی فروش می روند. روش اتصال لوله‌های PVC با چسب مایع به صورت مراحل زیر می باشد که در ادامه خواهیم گفت.

  1. در شروع لازم است اندازه ای را نیاز داریم با کمک کمان از بدنه لوله‌های PVC جدا نماییم.
  2. بعد از برش باید با کمک سوهان باقیمانده های پلیسه را از روی جداره داخل و خارج لوله‌های PVC جدا نماییم.
  3. در مرحله بعد باید با سنباده ریزتر جداره خارجی لوله را بسابیم تا به صورتی به اصطلاح خش دار گردد.
  4. جداره خارجی لوله را چسب پی وی سی می زنیم.
  5. سپس با قدرت لوله را در دهانه سرکاسه فیتینگ چرخانده تا لوله به اندازه ای که لازم است در سرکاسه فیتینگ جا گذاری شود.
  6. در مرحله آخر هم با کمک پارچه می توان چسب های اضافی محل اتصال را پاک نمود.

مشکلات زمان نصب لوله‌های PVC

یکی از نکات مهمی که باید در زمان نصب لوله‌های PVC به آن توجه شود این است که این لوله ها در برابر گرما و سرما دچار انقباض و انبساط می شوند و به راحتی با تغییرات دمایی قابل تغییر اندازه می باشند. زمانی که در یک ساختمان از تعداد زیادی از این لوله های پی وی سی استفاده می شود باید دقت شود که در فصل گرما و سرما افزایش فشار به این لوله ها باعث ترکیدگی و یا هرگونه آسیب احتمالی به آن ها نگردد.

برخی از افراد تصور می کنند که محکم بستن لوله ها می تواند راهی جهت این باز و بسته شدن لوله ها باشد ولی این راه هم پاسخ گو نیست و می تواند این انرژی را به لوله های کناری خود انتقال داده و باعث شکستن آن ها شود.

رفع مشکلات در زمان نصب لوله‌های PVC

جهت رفع مشکل انبساط  یا انقباض  در لوله‌های پی وی سی می توانید به دستورات زیر عمل نمایید.

  1. مطمئن گردید که هر دو سر لوله‌های PVC به دیوار یا هر نقطه کوری محکم نشده باشد و لوله ها جای کافی را برای انبساط و جا بازکردن درگرما را داشته باشند.
  2. از گیره های مخصوص در مهار کردن لوله بهره ببرید.
  3. در صورتی که می دانید لوله‌های PVC همیشه در برابر دمای بالا مانده و یا اکثر اوقات خالی هستند باید عایق کاری بسیار مناسبی انجام گیرد.
  4. دقت نمایید که انبساط در لوله‌های PVC دو برابر لوله های مسی و سه برابر لوله های فولادی می باشند و با فرمول (8×10-5 m/m.oC)حساب می شود. به طور مثال  برای یک لوله پی وی سی با طولی برابر بیست متر در دمایی معادل 25 درجه می تواند در حدود 4 میلی متر افزایش طول را حساب نمود.(ممکن است تصور نمایید که این میزان افزایش طول بسیار کم بوده و مشکلی را ایجاد نمی کند ولی باید در نظر بگیرید که این انبساط در صورتی که جای کافی برای افزایش نباشد باعث شکستگی لوله خواهد شد.)

لوله های پی وی سی انتخاب خوبی جهت استفاده در ساختمان ها می باشند ولی در سرما یا گرما به انبساط و انقباض دچار شده و باید راهکارهای درستی و هوشمندانه ای توسط کارشناسان این رشته صورت گیرد. وصل لوله های پی وی سی از راه سرکاسه کردن یک لوله و یا با کمک فیتینگ ها می باشد و یا برخی از آن ها که رزوه دارند باید پیچانده شده تا درست کار کنند. در بقیه اتصالات هم با کمک چسب پی وی سی که دوام بالایی دارد می توان عایق بندی مناسبی را انجام داد واز هدر رفتن آب در محل اتصالات لوله ها جلوگیری نمود.

روش تعیین مقاومت لوله‌های پی وی سی

  • از روش های معمول جهت تست لوله های پی وی سی یا هر گونه لوله پلاستیکی تعیین نمودن مقاومت  آن ها در برابر هرگونه فشار می باشد که بر باید با استاندارد ایزو 1167-1 (2006) صورت پذیرد.
  • تست مقاومت لوله های پی وی سی در چندین دما و در شرایط خاص محیطی مانند لوله حاوی آب، لوله با فشار هوای بالا و… صورت می پذیرد و مدت زمان شکستن آن به صورت نموداری رسم شده و در محور طول مقدار فشار و در محور عرض مقدار زمان طی شده برای شکستن لوله نوشته می شود و سپس به سه بخش دسته بندی خواهد شد.
  • در بخش اول در صورت بالا بودن فشار لوله پی وی سی تغییر شکل داده و در زمان کوتاهی می شکند.
  • در بخش دوم که شامل فشار متوسط می باشد لوله زمان بیشتری مقاومت می کند و با ترک هایی که بر اثر تنش های مکانیکی بر روی آن ایجاد می شود، می شکند.
  • در بخش سوم شکسته شدن و تغییر لوله های پی وی سی از فشار مکانیکی نبوده و به دلیل خوردگی های شیمیایی روی می دهد.

نتیجه گیری :

در صورتی که نیاز به لوله کشی ساختمان دارید کافیست با شماره تلفن های آچار تماس بگیرید تا در اسرع وقت مشکل شما را برطرف کنند. کارشناسان آچار در سراسر تهران به صورت شبانه روزی حتی تعطیلات هم در حال کار بوده و می توانند مشکلات شما را تا رفع شدن آن پیگیری نمایند.09101898030 سیاح

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *