لوله کشی به روش روکار و کابردهای آن 09125014907

لوله کشی به روش روکار

لوله کشی به روش روکار و کابردهای آن 09125014907

برای لوله کشی سیستم گرمایش به صورت روکار بهتر است از لوله های 5 لایه با سایز 16 استفاده کنید. بهترین روش برای اجرای لوله کشی روکار سیستم گرمایش استفاده از روش کلکتوری است. توصیه میکنیم کار لوله کشی روکار و هر نوع لوله کشی دیگر را به یک تیم حرفه ای بسپارید تا بعدا مجبور به دوباره کاری و پرداخت هزینه های اضافی نشوید. تیم حرفه ای آچار در زمینه اجرای انواع لوله کشی اعم از لوله کشی سرد و گرم، لوله کشی کلتوری، لوله کشی روکار و توکار، لوله کشی پکیج دیواری و … در تمام ایام سال آماده خدمات رسانی به شما عزیزان است.



لوله کشی به روش روکار یکی از دو روش لوله کشی انشعابی است. لوله کشی انشعابی به طور کلی شامل دو روش لوله کشی توکار و روکار است که پیش از این به لوله کشی توکار پرداخته شده است و در این مطلب لوله کشی روکار مورد بررسی قرار خواهد گرفت. بدون شک هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خاص خود را دارند که میتوان با توجه به وضعیت ساختمان مورد نظر یکی از آنها را انتخاب کرد. در ادامه با نحوه اجرای لوله کشی توکار و کابردهای آن آشنا خواهید شد. با ما همراه باشید.

لوله کشی به روش روکار زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که شرایط ساختمان برای انجام لوله کشی توکار مناسب نباشد. اجرای لوله کشی روکار ارزانتر از لوله کشی توکار است و در صورتی که این نوع لوله کشی برای ساختمان اجرا شود هر زمان که نیاز باشد میتوان تغییرات و تعمیرات جزیی را برای لوله کشی سیستم گاز و فاضلاب انجام داد.

🔶چه زمانی لوله کشی روکار را به لوله کشی توکار ترجیح بدهیم؟

اگر ساخت و ساز ساختمان مورد نظر به اتمام رسیده باشد اجرای لوله کشی توکار بسیار هزینه است بر است زیرا در این شرایط مجبور به ایجاد تخریب در مسیر لوله کشی و انجام مجدد بنایی بر روی آن خواهیم بود. در این وضعیت بدون شک لوله کشی روکار گزینه بهتری برای لوله کشی ساختمان است. همچنین در صورت احتمال پوسیدگی لوله توکار و نیاز به افزودن انشعابات جدید آب و فاضلاب و برای تغییر سیستم لوله کشی و شوفاژ ساختمان، لوله کشی روکار به لوله کشی توکار ترجیح داده خواهد شد.

🔶لوله کشی روکار در بیرون از ساختمان

لوله کشی روکار ساختمان را میتوان در طبقه اول و در زیر سقف پارکینگ و زیرزمین اجرا کرد و سپس لوله را به داخل منتقل کرد. بهتر است از عبور دادن لوله ها از کف سرویس بهداشتی، توالت، حمام و آشپزخانه خودداری کنید زیرا این کار میتواند صدمات جدی به عایقکاری کف وارد کند. لوله های روکار را میتوان از روی نما یا پشت ساختمان نیز عبور داد به شرطی که تمامی جوانب امر را سنجیده باشید.

🔶نکات مهم برای لوله کشی روکار در محیط داخلی منزل

اگر میخواهید از لوله کشی روکار در داخل منزل استفاده کنید باید مراقب زیبایی نمای داخلی خانه باشید.  بهتر است لوله ها را از گوشه ها خانه و بخش هایی که کمتر در معرض دید هستند عبور دهید و حتی الامکان لوله هایی با قطر کمتر انتخاب کنید تا ظاهر ظریفتری داشته باشند. برای حفظ زیبایی ظاهر خانه میتوان لوله های روکار را به وسیله داکت پوشاند. بهتر است لوله کشی آب سرد و گرم و شوفاژ به صورت لوله های دوتایی و موازی با هم انجام گیرد تا ظاهر بهتری داشته باشند. لوله کشی روکار را میتوان برای لوله کشی آب سرد و گرم، لوله کشی پکیج و لوله کشی شوفاژ انجام داده و با داکت کشی آنها لوله ها را پوشانید.

لوله کشی به روش روکار

🔶آیا میتوان لوله کشی شوفاژ را به صورت روکار انجام داد؟

لوله کشی توکار بهترین گزینه برای لوله کشی شوفاژ است مخصوصا زمانی که طراحی ساختمان پیچیده باشد. به طور کلی توصیه می شود با توجه به مسائل فنی از روکار کردن لوله کشی برای شوفاژ خودداری کنید.

🔶اهمیت لوله کشی روکار برای برخی از ساختمان ها

لوله های ساختمان نیز مانند تمام مصالح و ابزار به کار رفته در ساختمان به مرور زمان دچار فرسودگی و خرابی می شوند و نیاز به نوسازی و بازسازی مجدد دارند. در گذشته بیشتر از لوله های گالوانیزه و آهنی برای لوله کشی ساختمان استفاده میشد که طول عمر نسبتا زیادی دارند به شرطی که سطح خارجی آنها در معرض نم، رطوبت و تماس مستقیم با آب نباشد. در غیر این صورت لوله ها خیلی زود دچار زنگ زدگی شده و باید تعمیر یا تعویض شوند. در این حالت مجبور به جوشکاری و حدید کردن لوله ها هستیم و برخی از نقاط دیوار و کف نیز باید تخریب شده و لوله کشی بازسازی و ترمیم شود. این کار هزینه زیادی داشته و از نظر اقتصادی به صرفه نخواهد بود.

🔶در این شرایط لوله کشی روکار بهتر است!

اگر لوله کشی توکار در ساختمان شما، لوله ها را در معرض آب و رطوبت زیاد قرار میدهد بهتر است لوله کشی روکار را برای خانه خود انتخاب کنید. لوله های روکار کمتر در معرض نم و رطوبت بوده و دوام بیشتری خواهند داشت. برای این کار بهتر است از لوله های پلیمری (لوله های سفید یا سبز معروف) و 5 لایه استفاده شود که طول عمر بسیار زیادتری نیز دارند. لوله کشی روکار را از گوشه دیوارها عبور میدهند و در فواصل منظمی به دیوار یا کف مهار میکنند.

🔶مزایای لوله کشی به روش روکار

اگر لوله کشی یک ساختمان به صورت روکار انجام شده باشد شما میتوانید هر زمان که لازم باشد سیستم گرمایش آب گرم مصرفی آبگرمکن را به پکیج تغییر دهید. بنابراین میتوان در صورت نیاز بخاری را به راحتی حذف کرده و به جای آن سیستم شوفاژ یا رادیاتور نصب نمود. این کار به صرفه جویی در هزینه گاز مصرفی نیز کمک میکند. از دیگر مزایای لوله کشی روکار میتوان به حذف افت فشار آب، دسترسی راحت به لوله ها در صورت نیاز به تعمیر و ایجاد تغییرات پیش بینی نشده، افزایش اندازه لوله ها و آب ورودی و عدم نیاز به تخریب کف و دیوارها برای لوله کشی اشاره کرد که در صرفه جویی هزینه کلی نیز بسیار موثر خواهد بود.

🔶اجرای لوله کشی روکار 09125014907

لوله کشی روکار هم برای لوله کشی آب گرم و سرد مصرفی و هم برای لوله کشی پکیج و رادیاتور کاربرد دارد. لوله کشی روکار را میتوان به صورت سنتی یا کلکتوری انجام داد. در روش سنتی باید لوله کشی با نصب تعبیه والو ورودی برای هر طبقه و اتصال مستقیم آنها به مکان های مصرفی در هر واحد انجام گیرد که در ادامه بیشتر توضیح میدهیم.

🔶لوله کشی روکار آب سرد و گرم به روش سنتی

برای لوله کشی روکار آب گرم و سرد مصرفی به روش سنتی یک شاخه از محل کنتور اصلی آب منشعب کرده و در مسیر آن یک والو ورودی قرار میدهند. سپس یک لوله به سمت آبگرمکن منشعب میکنند و لوله ای دیگر را به به صورت مستقیم یا با قرار دادن یک والو مکان های مصرفی حمام، آشپزخانه، توالت و … هدایت میکنند. توصیه می شود هر واحد ورودی دارای یک والو مجزا باشد تا در صورت نیاز بتوان آب یک واحد خاص را قطع نمود اما آب رسانی سایر واحدها برقرار باشد.

در این نوع لوله کشی لوله های آب سرد و گرم در کنار هم و با فاصله ای در حدود نیم تا دو سانتی متر قرار دارند تا هنگام داکت کشی مشکلی پیش نیاید. رعایت این فاصله برای پیشگیری از تاثیرگذاری آب سرد بر آب گرم ضروری است. برای این نوع لوله کشی روکار میتوان از لوله های 5 لایه، گالوانیزه و یا لوله کشی آب تک لایه استفاده کرد.

🔶لوله کشی آب گرم و سرد روکار به روش کلکتوری

لوله کشی کلکتوری بهترین روش لوله کشی در خانه است که در این سالها به گزینه اول نصاب ها بدل شده است. در این نوع لوله کشی یک کلکتور بر روی شاخه آب اصلی نصب شده که در واقع نقش یک ترمینال را دارد. این کلکتور با شاخه های مختلف آب را به مکان های مصرفی در ساختمان میبرد.

🔶لوله کشی کلکتوری روکار

برای این کار معمولا از لوله های 5 لایه استفاده می شود. در این روش ابتدا باید یک شاخه اصلی از لوله پشت کنتور کشید و سپس آن را به ورودی کلکتور نصب کرد. یک لوله نیز مستقیما به ورودی آب گرم کن ارسال میشود که خروجی آن باید به ورودی دوم کلکتور وصل شود. در این حالت دو مسیر مجزا داریم که اولی برای آب سرد و دومی برای آب گرم است. میتوان 4 تا 8 خروجی آب را به کلکتور نصب نمود و در صورت نیاز این تعداد را افزایش داد. منطقه ای را برای تعبیه کلکتور انتخاب کنید که قال دید نباشد. اغلب مواقع کلکتور را در داخل دیوار قرار میدهند تا مخفی باشد که در این حالت اگر نیاز به تعمیر یا تغییر بود مجبور به خراب کردن آن قسمت خواهیم بود.

🔶نکات مهم برای لوله کشی کلکتور روکار

برای لوله کشی کلکتور روکار باید برای هر محل مصرف دو تا خروجی آب هدایت کرد که یکی برای آب سرد و یکی هم برای آب سرد است. در واقع در هر محل مصرف باید به صورت جفت جفت از کلکتور لوله کشی شود. این روش را میتوانید برای تمام محل های مصرف آب مثل حمام، آشپزخانه و … به صورت جفت جفت انجام دهید. حسن این نوع لوله کشی در این است که شما در هر منطقه یک والو مجزا نصب کرده اید و میتوانید آب گرم و سرد هر بخش را کنترل نمایید. در روش لوله کشی روکار کلکتوری باید از لوله آب اصلی با سایز بین 25 تا 32 و برای لوله های داخل ساختمان از لوله های با سایز 16 استفاده کرد.

🔶نحوه لوله کشی روکار سیستم گرمایش

اگر میخواهید لوله کشی سیستم گرمایش به صورت روکار انجام شود باید آن را با مدل رادیاتوری اجرا کنید.در چنین شرایطی لوله کشی از کف به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا مجبور به تخریب کف شده و پس از باید اقدام به بازسازی و روسازی کرد. البته در یک حالت میتوان لوله کشی روکار سیستم گرمایش را از روی کف انجام داد که در این حالت باید بدون خراب کردن کف، لوله کشی روکار را اروی کف ساخته و مجددا روی آن کف سازی کرد. این کار هزینه بر است و به همین دلیل توصیه نمیشود.

لوله کشی به روش روکار

🔶لوله کشی روکار رادیاتوری

گقتیم که بهتر است برای لوله کشی روکار سیستم گرمایشی از مدل رادیاتوری استفاده کنیم. این نوع لوله کشی برای خانه های قدیمی که میخواهند سیستم گرمایش خود را تغییر دهند بسیار مناسب است. در این روش به جای آبگرمکن از پکیج اسفاده میکنند و آب گرم پس از خروج از پکیج به کلکتور هدایت شده و در مسیر برگشت از کلکتور به پکیج ارسال میشود. در این نوع لوله کشی آب به وسیله موتور یا پمپ پکیج در مدار گرمایش گرم میشود. در نهایت آب در مسیر برگشت به پکیج بازگردانده شده و از مسیر رفت آب به رادیاتورها ارسال میشود. در این روش نیز لوله های آب باید به صورت جفتی کشیده شوند به طوری که لوله های رفت به بالای رادیاتور و لوله های برگشت به پایین رادیاتور متصل میشوند.

لوله کشی به روش روکار

3 comments found

    R

    دی 4, 1398 @ 10:50 ق.ظ

    لوله پنج لایه ۱۶ برای پکیج استفاده نکنید ..طبق تجربه بعداز مدتی ترک بر میدارن۲ کردش اب در داخل رادیاتور ب کندی انجام میشود و فشار ب پمپ پکیج نیارد…..ولی لوله یک اینچ استفاده کنید کلماتی بهتر .۲عمر بیشتر پکیج.مهمتر از همه استارت خوردن کم پکیج. برای ثابت نگه داشتن دمای دلخواهی شما.وکم نشدن هوای داخل منزل

      حسین اسماعیلی

      اسفند 4, 1399 @ 8:13 ب.ظ

      متشکرم دوست گرامی

    dollar general coupon policy overage

    اسفند 5, 1399 @ 3:53 ب.ظ

    An intriguing discussion is definitely worth comment.
    I believe that you need to publish more about this topic,
    it might not be a taboo matter but generally people do not talk about such issues.
    To the next! Kind regards!!

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *