معرفی لوله های CPVC، ویژگی ها و کاربرد آنها در لوله کشی

لوله های CPVC

معرفی لوله های CPVC، ویژگی ها و کاربرد آنها در لوله کشی


لوله های CPVC یکی از مدرن ترین و بهترین لوله ها در صنعت ساختمان سازی هستند که میتوان از آنها برای سیستم لوله کشی آب گرم و سرد استفاده کرد. این لوله ها ویژگی های ارزشمندی زیادی دارند که آنها را از لوله های سنتی و قدیم متمایز کرده است. این لوله ها بسیار باکیفیت، ایمن، مقاوم و مقرون به صرفه بوده و میتوان از آنها در لوله کشی انواع ساختمان مسکونی، اداری و تجاری استفاده کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با بهترین ویژگی ها و کاربردهای این لوله ها در لوله کشی ساختمان آشنا کنیم.

🔷بهترین ویژگی های لوله های CPVC

از بهترین ویژگی های این لوله ها میتوان به مقاومت بالا در برابر خوردگی، عدم اصطکاک، مقاومت در برابر رشد باکتری ها، سازگاری با محیط های مختلف، عمر طولانی و … اشاره کرد. لوله های CPVC به دلیل دارا بودن این مزایا بهترین انتخاب برای استفاده در سیستم لوله کشی ساختمان هستند که میتوانند تا سال ها کارایی خود را حفظ کنند. به طور کلی برای انتخاب نوع لوله و سیستم لوله کشی ساختمان باید مسائلی چون کیفیت لوله ها، هزینه های احتمالی تعمیر و نگهداری از سیستم لوله کشی، سازگاری با محیط، دوام طولانی، کاربرد چند جانبه و … را در نظر گرفت.

لوله های CPVC

🔷مزایای لوله های CPVC

مزایای لوله های CPVC متعدد است و تنها به مواردی که گفتیم ختم نمی شود. در ادامه مهمترین این مزایا را بررسی میکنیم. لوله های CPVC زیبا و بسیار سبک هستند و در نتیجه حمل و نقل آنها بسیار آسان، سریع و کم هزینه است. این لوله ها را به سرعت و به روش جوش سرد نصب میکنند. در این روش نیازی به استفاده از منبع گرمایی یا الکترونیکی نخواهد بود. این لوله ها را به وسیله ابزار برش و حلال cpvc برش داده و به هم متصل می کنند. این نوع لوله کشی به خوبی به هم متصل شده و هیچ گونه نشتی نخواهند داشت.

⚫️لوله های CPVC بسیار مقاوم اند!

این لوله ها مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی، ساییدگی و مواد شیمیایی مختلف دارند و بنابراین برای انتقال آبهایی با PH پایین، آبهای شور ساحل و حاوی مواد خورنده بسیار مناسب هستند. این لوله ها را میتوان از زیر اسلب‌های بتنی رد کرد بدون اینکه هیچ گونه خطر واکنش شیمیایی وجود داشته باشد. این لوله ها در برابر آتش نیز بسیار مقاومند و در واقع قابلیت بازدارندگی آتش را نیز دارند. شاخص محدوده اکسیژن (LOI) این لوله ها بسیار کم و در حدود ۶۰ بوده و در نتیجه خطر بروز هیچ گونه آتش سوزی را ندارند. در صورت وقع آتش سوزی نیز این لوله ها دود بسیار کمی ایجاد کرده و میزان گسترش آتش در آنها بسیار کم است.

لوله های CPVC

⚫️انتقال آب آشامیدنی با لوله های CPVC

لوله های CPVC بهترین گزینه برای سیستم لوله کشی آب آشامیدنی هستند زیرا مانع از رشد باکتری ها در آب می شوند. این لوله ها دارای استاندارد NSF بوده و آبی که از این لوله ها منتقل شده بسیار سالم و بهداشتی است. این لوله ها به قدری مقاوم هستند که حتی برای انتقال آب هایی با PH‌های پایین تر از ۶٫۵  نیز مناسبند.

⚫️انتقال سریع آب

سطح داخلی لوله های CPVC فاقد هر گونه ناهمواری یا پوسته بوده و در نتیجه آب و مایعات دیگر به راحتی و با سرعت مناسبی درون این لوله ها جریان می یابند. این لوله ها دچار رسوب زدگی نمی شوند و در نتیجه جریان آب همواره با فشار ایده آل به محل های مصرف منتقل می شود.

⚫️لوله های CPVC عایق گرما هستند!

یکی دیگر از مزایای مهم این لوله ها عایق گرما بودن آنهاست. این خاصیت موجب شده که لوله های CPVC آب های سرد و گرم را با حفظ دما به محل های مصرف منتقل کنند. در واقع این لوله ها انرژی را به خوبی ذخیره کرده و در نتیجه به بهبود بازدهی سیستم گرمایشی سازه کمک میکنند.

⚫️مقاوم در برابر فشار

یکی دیگر از مزایای مهم این لوله ها مقاومت بالای آنها در برابر انواع فشارهاست که موجب شده در شرایط مختلف کارایی بالایی داشته باشند. این لوله ها سبک بوده و کمتر به نگهدارنده نیاز دارند و در عین حال فشارهای بالا را به راحتی تحمل میکنند. لوله های CPVC بسیار منعطف بوده و شوک هیدرولیکی ناشی از مایعات را تقریبا حذف میکنند در حالیکه این مساله در لوله های فلزی معمولی سه برابر بیشتر است.

⚫️این لوله ها دچار نشتی نمی شوند!

یکی از بهترین و مهمترین مزایای این لوله ها عدم نشتی آنهاست که موجب می شود در تمام طول عمرشان دچار نشتی نشوند. مقاومت منحصر به فرد این لوله ها موجب شده که بتوان تا مدت های طولانی از آنها استفاده کرد بدون این که نیاز به تعمیر یا مراقبت خاصی داشته باشند. لوله های CPVC با وجود مزایای بیشمارشان قیمت پایینی داشته و هزنیه نصب آنها نیز کم است.

🔷لوله های CPVC بهترین انتخاب برای سیستم لوله کشی خانگی

این لوله ها یکی از بهترین انتخاب هایی است که میتوانید برای سیستم لوله کشی خانه خود استفاده کنید. لوله های CPVC صدای بسیار کمتری نسبت به لوله های فلزی تولید میکنند. این لوله ها کمترین هدررفت انرژی را دارند و دمای آب را به خوبی در خود نگه دارند. خاصیت ترموپلاستیک آنها موجب شده که کمترین هدررفت انرژی را داشته و در نتیجه آب سرد و گرم را با همان دما به مناطق مصرف برسانند. لوله های سی پی وی سی کارایی بیشتری نسبت به لوله های فلزی داشته و در گذر زمان نیز مقرون به صرفه تر هستند. این لوله ها با کمترین مصرف انرژی تولید می شوند و در نتیجه سازگاری بهتری با محیط زیست دارند. جالب است بدانید احتمال به سرقت رفتن این لوله ها نسبت به لوله‌های فلزی و مسی بسیار کمتر است.

🔷کاربردهای لوله cpvc

لوله های سی پی وی سی یکی از بهترین و باکیفیت ترین لوله های مدرن هستند که کاربردهای متنوعی در صنایع مختلف دارند. مشهورترین کاربرد این لوله ها در انتقال آب گرم و سرد در ساختمان‌ها و پروژ‌های عمرانی عمومی است. این لوله ها برای انتقال آب آشامیدنی و مایعات خوراکی بهترین گزینه هستند. لوله cpvc برای لوله کشی فاضلاب و انتقال مایعات خورنده مانند اسیدها یا مواد شیمیایی نیز بسیار کاربرد دارند. این لوله ها برای لوله کشی آب، فاضلاب و حتی گاز بسیار مناسب هستند. انواع قطورتر این لوله ها به عنوان پوشش کابل مقاوم شبکه برق نیز کاربرد دارند. از این لوله ها در صنایع دیگری چون پردازش فلزات، تولید ظروف و لوازم بهداشتی، کاغذ و مقوا، سیستم‌های کنترل آلودگی هوا، استخراج معادن، هوا فضا، نساجی، صنایع فرآوری مواد غذایی و نوشیدنی، پروژه‌های شهرداری، گرمایش سولار، گرمایش مرکزی، و گرمایش شعاعی کف زمین نیز استفاده می شود.

لوله های CPVC

🔷نکات مهم در نصب لوله های CPVC

اگر میخواهید برای سیستم لوله کشی ساختمان خود از لوله های سی پی وی سی استفاده کنید باید حتما از سازگاری این لوله ها با روکش‌ها، مواد بازکننده و روانساز لوله و مواد اطفای حریق اطمینان حاصل کنید. لوله هایی که خریداری میکنید باید به اندازه ای باشند که پس از نصب بتوان کمی آنها را حرکت داد تا در زمان گرما جا برای منبسط شدن داشته باشند. پیش از شروع کار بسته بندی لوله ها را باز نکنید. برای نصب این لوله ها از ابزار مناسب برای لوله های پلاستیکی استفاده کنید.

برای نصب این لوله ها باید مربع های انتهایی آنها را برش دهید و سپس دو سمت لوله را با ابزاری مخصوص مورب کنید. برای اتصال این لوله باید از چسب مخصوص این کار استفاده کنید. این چسب را هیچگاه درون لوله و بست ها نریزید. پس از لوله کشی لوله ها را با برچسبهای پلاستیکی پوشش دهید. برای فرو بردن لوله ها در پایه چوبی ابتدا باید به وسیله دریل بر روی پایه سوراخ هایی با قطر یک چهارم اینچ بیشتر از قطر لوله ها ایجاد کنید. اگر میخواهید این لوله ها را در پایه استیل قرار دهید باید حتما از ایزولاتور‌های محافظ استفاده کنید.

🔷لوله کشی لوله‌های CPVC برای ساختارهای زیر بتن

اگر میخواهید لوله‌های CPVC را از ساختارهای زیر بتن عبور دهید باید حتما این لوله ها را با روکش و نوار لوله کشی مخصوص پوشش دهید. برای این کار باید ابتدا قسمت بالایی روکش را با دقت به لوله وصل کرده و سپس به اندازه 12 اینچ روکش را تا بالا و پایین لوله بچسبانید. اگر میخواهید به ساختارهای زیر بتنی اسپری ضد موریانه بزنید باید پیش از آن لوله ها را پر کرده و پوشیده باشید.

🔷نکات مهم برای لوله کشی  CPVC در هر ساختاری

این لوله ها را میتوان با رعایت نکات ایمنی برای هر نوع ساختمان و ساختاری به کار برد. در صورت نصب این لوله ها، استفاده از مواد نفتی، حلال‌ها، روان کننده‌ها و مواد اطفای حریق ممنوع است. برای روان سازی این لوله ها هیچگاه از روغنهای خوراکی مانند کریسکو استفاده نکنید. از بخیه زدن، دریل کردن،و ایجاد شیار در این لوله ها جدا خودداری نمایید. بهتر است نصب این لوله ها را در زمان انبساط گرمایی انجام شود زیرا در هوای سرد قطر لوله ها کمتر از مقدار واقعی آنهاست. از خم کردن این لوله ها در اطراف سیستم فاضلاب خودداری کنید زیرا این کار موجب گره خوردن این لوله ها در هم میشود.

لوله ها را بیش از حد سفت و قفل نکنید و از قرار دادن انتهای سیستم لوله کشی در برابر اجسام غیرقابل حرکت و سنگین خوداری نمایید. برای این لوله کشی از نوارهایی که ممکن است حاوی انبساط لوله ها را بگیرند استفاده نکنید. در جایی که لوله ها از پایه چوبی گذر میکنند از ایزولاتورهای لوله استفاده نکنید.

هیچگاه از محلول ضدموریانه با غلظت بالا در اطراف لوله استفاده نکنید و از تزریق این محلول ضد موریانه به فضای بین لوله و روکش خودداری کنید. مواد موریانه کش را تنها موقعی به مواد بتن اسپری کنید که سیستم لوله کشی کاملا پوشش دهی شده باشد. پوشش روی لوله ها را باید حداقل ۱۲ اینچ قبل و بعد از بتن ادامه دهید و آن را بیشتر از این کوتاه نکنید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *