معرفی انواع آبگرمکن و ویژگی های آنها

انواع آبگرمکن

معرفی انواع آبگرمکن و ویژگی های آنها


آبگرمکن یکی از رایج ترین وسایل گرمایشی در خانه هاست که هنوز هم محبوبیت زیادی در میان مردم دارد. آبگرمکن ها بهترین دستگاه برای تامین آب گرم مصرفی حمام، آشپزخانه و … هستند که در دو نوع خانگی و صنعتی ساخته می شوند. آبگرمکن های صنعتی تنها برای نصب در کارخانه ها و مراکز صنعتی مناسب بوده و بخار بسیار داغی تولید می کنند. امروزه انواع مختلفی از این دستگاه های گرمایشی ساخته و روانه بازارها شده است که کاربردها و ویژگی ها متفاوتی دارند. در این مطلب قصد داریم شما را با انواع آبگرمکن های موجود در بازار آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

🔶مقدمه

آبگرمکن ها انواع متعددی دارند که همگی آنها در دو دسته مستقیم و غیر مستقیم قرار می گیرند. در آبگرمکن های مستقیم، منبع انرژی درون محفظه خود دستگاه قرار گرفته است اما در آبگرمکن های غیر مستقیم منبع خارج از دستگاه و در جای دیگری مانند موتورخانه قرار دارد. از مهمترین انواع آبگرمکن های مستقیم می توان به آبگرمکن نفتی، گازی، و برقی اشاره کرد. آبگرمکن های غیرمستقیم نیز شامل آبگرمکن‌های دوجداره، کوئلی و خورشیدی هستند. در ادامه ویژگی های هر یک از این آبگرمکن ها را برای شما شرح میدهیم:

🔶آبگرمکن‌های نفتی

آبگرمکن های نفتی از قدیمی ترین انواع آبگرمکن های مستقیم هستند که در آنها آب از طریق حرارت ناشی از احتراق نفت داغ میشود. در این دستگاه ها ابتدا نفت از کاربراتور عبور می کند و در لوله های رابط به محفظه احتراق رسیده و در آنجا در مجاورت با هوای ورودی از روزنه های اجاق مشتعل میشود.

🔶آبگرمکن‌های گازی

یکی دیگر از انواع آبگرمکن های مستقیم بوده که سوخت آن گاز است. این نوع آبگرمکن ها یا کپسولی هستند و یا با گاز شهری کار میکنند.

🔶آبگرمکن برقی

نوع سوم آبگرمکن های مستقیم که به جای سوخت با انرژی برق کار می کند. این آبگرمکن ها کمترین آلودگی زیست محیطی را دارند اما از نظر اقتصادی چندان به صرفه نبوده و رقم قبض برق شما را تا حد زیادی بالا می روند.

🔶آبگرمکن دوجداره

این نوع آبگرمکن ها غیرمستقیم بوده و جدار بیرونی آنها عایق شده که از هدررفت گرما جلوگیری می کند.

🔶آبگرمکن کویلی

آبگرمکن های کویلی از نوع غیر مستقیم بوده و مجهز به پمپ هستند. در این دستگاهها به محض رسیدن آب به دمای موردنظر پمپ جریان را قطع میکند اما پیلوت آنها همواره روشن است. آبگرمکن ها انواع دیگری را نیز شامل می شوند که مهمترین آنها عبارتند از:

🔶آبگرمکن های مخزنی

همانطور که از نام این آبگرمکن ها پیداست دارای منبعی برای ذخیره آب هستند که معمولا بین 20 تا 80 گالن ظرفیت دارد. این آبگرمکن ها یکی از رایج ترین انواع آبگرمکن بوده که در دو دسته گازی و برقی تولید می شوند. در آبگرمکن ها آب سرد وارد مخزن شده و سپس از طریق برق یا گاز گرم می شود. آبگرمکن های مخزنی ارزانترین نوع آبگرمکن در بازار هستند که طول عمر بسیار خوبی نیز دارند. این آبگرمکن ها معایبی نیز دارند که مهمترین آن سرد شدن آب ذخیره شده در مخزن می باشد. برای حل این مساله باید همواره درجه حرارت این آبگرمکن ها را تنظیم کرد.

🔶آبگرمکن بدون مخزن

این نوع آبگرمکن ها که به آنها آبگرمکن های دیواری نیز گفته می شود فضای چندانی را اشغال نمی کنند. این آبگرمکن ها فاقد مخزن بوده و آب گرم را به صورت آنی تولید می کنند. در این آبگرمکن ها آب سرد به محض روشن شدن دستگاه گرم شده و از طریق لوله کشی به محل مصرف میرسد. آبگرمکن های دیواری در ابعاد و اندازه های متنوعی ساخته می شوند و هم اکنون در بسیاری از خانه ها و آپارتمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. مهمترین مزایای این آبگرمکن های عبارتند از: گرم شدن سریع و آنی آب و اشغال فضای کمتر که موجب شده برای خانه هایی با متراژ مختلف مناسب باشند. از مهمترین معایب این نوع آبگرمکن ها نیز می توان به قیمت خرید و هزینه نصب بالا اشاره کرد.

🔶آبگرمکن‌های هیبریدی

این آبگرمکن های مدرن برای گرم کردن آب از گرمای محیط استفاده می کنند. در واقع در این دستگاهها گرمای محیط آب درون مخزن را گرم کرده و هدررفت انرژی در آنها بسیار پایین است. این آبگرمکن ها حجیم بوده و برای مناطق گرم که دمای سالیانه آنها بین 40 تا 90 درجه باشد مناسب است.

🔶آبگرمکن‌های خورشیدی

انواع آبگرمکن

آبگرمکن‌های خورشیدی همانطور که از نامشان مشخص است از انرژی خورشید برای گرم کردم آب استفاده میکنند. این آبگرمکن ها روی سقف نصب شده و دارای یک صفحه صاف هستند که با جذب نور خورشید گرمای لازم را برای گرم کردن آب فراهم می کنند. در این صفحه ها لوله هایی تعبیه شده که آب سرد وارد آنها شده و پس از گرم شدن به مخزن منتقل میشود. این نوع آبگرمکن ها از نظر صرفه انرژی بسیار ایده آل بوده و بسیار مقرون به صرفه اند. از مهمترین معایب این آبگرمکن ها میتوان به هزینه بالای نصب و لوله کشی آب و عدم کارکرد در رزوهای کوتاه و ابری زمستان اشاره کرد. این آبگرمکن ها مزایای زیادی دارند که مهمترین آنها عبارتند از: استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید به جای استفاده از سوخت های فسیلی و انرژی الکتریکی، ایمنی بسیار بالا و سازگاری با محیط زیست.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *