سرویس پکیج دیواری 09122030979

سرویس پکیج دیواری 09122030979

پکیج دیواری یکی از بهترین و محبوبترین وسایل گرمایشی در منزل است که علاوه بر تامین آب گرم مصرفی، آب گرم مورد نیاز برای شوفاژ و وسایل گرمایشی را فراهم می کنند. با شروع فصل سرما پکیج دیواری دوباره کاربرد پیدا می کنند اما بهتر است پیش از شروع روزهای سرد ابتدا سرویس پکیج دیواری را انجام داده و در صورت نیاز تعمیرات لازم در تمام نقاط شبانه روزی با گروه آچار تماس بگیرید.

مزایای پکیج های دیواری

پکیج های دیواری مزایای زیادی نسبت به سیستم شوفاژ و موتورخانه و آبگرمکن ها دارند که از مهمترین آنها میتوان به دسترسی راحت و سریع به آب گرم، مستقل بودن پکیج دیواری هر واحد از کل ساختمان، تنظیم دمای آب مصرفی و رادیاتور به اندازه دلخواه، اشغال فضای کمتر در خانه، کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری، مصرف بهینه سوخت و بازدهی بالا اشاره کرد. سرویس به موقع پکیج دیواری بهترین راه برای حفظ و نگهداری این وسیله پرکاربرد است که خسارات احتمالی و هزینه‌های جانبی سرویس و تعمیر این وسیله را تا حد زیادی کاهش می دهد. در این مطلب قصد داریم چگونگی سرویس پکیج دیواری و تعمیر آن را به صورت جامع بررسی کنیم.

سرویس پکیج دیواری

اهمیت رسوب‌زدایی پکیج دیواری در سرویس سالیانه

پکیج های دیواری باید حداقل سالی یک مرتبه سرویس شوند تا از خرابی های احتمالی آنها جلوگیری شود. یکی از مهمترین اقدامات در سرویس سالیانه پکیج دیواری رسوب زدایی آن است. معمولا لوله ها و قطعات پکیج های دیواری پس از چند ماه مصرف باید رسوب زدایی شوند زیرا به دلیل سختی آب مصرفی شهری املاح مختلفی ممکن است در این لوله ها رسوب کرده باشد. رسوب زدایی و سرویس سالیانه پکیج دیواری بر افزایش طول عمر و عملکرد این وسیله گرمایشی بسیار موثر بوده و از خرابی آن جلوگیری می کند.

خدمات آچار

  • رفع نشتی لوله آب ساختمان با کنده کاری با دستگاه تشخیص ترکیدگی لوله آب تمام نقاط شبانه روزی
  • لوله کشی آب و نشت یابی و لوله بازکنی بنایی
  • لوله کشی آب ساختمان =09122030979
  • رفع نم سرویس بهداشتی بازسازی حمام وتوالت آشپزخانه با کنده کاری وبنایی 09125014907
  • تعمیر و سرویس پکیج وآبگرمکن دیواری و کولر گازی، راه اندازی سرویس و تعمیرات شوفاژ و موتورخانه
  • رفع گرفتگی لوله های آب فاضلاب بدون خرابی
  • تعویض و ترمیم لوله با کنده کاری و بنایی
  • تعویض لوله های فلزی آب با لوله های جنس خوب پلیمری
  • آب بندی لوله های فاضلاب
  • نصب توالت فرنگی،تبدیل توالت ایرانی به فرنگی
  • بازسازی وتعمیرات سرویس بهداشتی باکنده کاری وبنایی
  • فنرزنی لوله های فاضلاب (لوله بازکنی) و رفع گرفتگی با دستگاه بدون خرابی
  • تعمیر شیرآلات

بهترین زمان برای سرویس پکیج

سرویس پکیج دیواری بهتر است هر چند ماه یک بار انجام شود تا در صورت وجود مشکل در هر کدام از قطعات دستگاه اقدامات و تعمیرات لازم هر چه زودتر انجام شود اما به طور کلی باید پیش از شروع فصل سرما سرویس پکیج را حتما انجام دهید. توصیه می کنیم سرویس سالیانه پکیج دیواری خود را به یک متخصص و تعمیرکار حرفه ای بسپارید تا هم سرویس و هم رسوب زدایی پکیج دیواری به خوبی انجام شود. اگر پکیج دیواری را به تازگی خریداری یا تعمیر کرده اید بهتر است هر نیم سال یک بار سرویس آن انجام شود. در صورت وجود املاح در آب و رسوب در قطعات و لوله‌های رادیاتور علائم مشخصی در سیستم ظاهر می شود که در چنین شرایطی باید هر چه سرعتر رسوب زدایی را انجام داد.

سرویس پکیج دیواری

انواع سرویس پکیج

سرویس پکیج دیواری به شیوه های مختلفی انجام میشود که از مهمترین آنها میتوان به رسوب‌زدایی (برای این کار از رسوب‌گیرهای پلی فسفات استفاده می شود)، کنترل فشار آب ( اهمیت این بررسی بسیار مهم است زیرا کم یا زیاد بودن فشار آب به مروز زمان به دستگاه آسیب می رساند)، بررسی صحت عملکرد دو مدار گرمایشی و بهداشتی و آزادسازی محور پمپ سیرکولاسیون (در صورت گرفتگی این محور گردش و پمپاژ آب با مشکل مواجه شده و آب گرم و سرد به خوبی به محل مصرف نمی رسد) و … اشاره کرد. دیگر اقدامات مهم در سرویس سالیانه پکیج دیواری عبارتند از:

تنظیم شیر گاز پکیج

یکی از مهمترین اقدامات در سرویس پکیج است که کاری تقریبا تخصصی است. در این بررسی باید شیر مجددا بررسی شده و پیچ و مهره های آن باز و بسته شود. اگر یک فرد غیر حرفه ای با بی مبالاتی این کار را انجام دهد فشار گاز دچار مشکل شده و به دستگاه آسیب میرسد. در جریان این بررسی بهتر است یک صافی مناسب بر روی شیر گاز قرار گیرد تا عمر شیر افزایش یابد.

تنظیم حرارت در سرویس پکیج

میزان حرارت پکیج را میتوان به وسیله کلیدهای حد تنظیم و شیر ترموستاتیک موجود بر روی رادیاتور شوفاژ میتوان این کار را انجام داد. این کار موجب میشود محیط به دمای کاملا متعادل و مناسب برسد.

بررسی صحت عملکرد دودکش یا فن پکیج

در هنگام سرویس سالیانه پکیج حتما باید عملکرد فن پکیج را بررسی کنیم. برای پکیج های بدون فن نیز باید مسیر لوله دودکش را بررسی کرد تا گرفتگی نداشته باشد. برای این کار میتوانیم یک جسم کوچک را درون دودکش پرتاب کنیم که در صورت باز بودن مسیر به راحتی از دودکش خارج میشود. دودکش حتی الامکان باید به گونه ای نصب شود که پیچیدگی و خمیدگی نداشته باشد. اتصالات دودکش باید کاملا محکم و بدون درز بوده و دریچه های اکسیژن آن نیز کاملا باز باشند. گرفتگی دریچه های دودکش بسیار خطرناک بوده و میتواند منجر به گازگرفتگی یا همان مرگ خاموش شود.

هواگیری در سرویس پکیج

هواگیری یکی از مهمترین بخش های سرویس پکیج دیوار است که در بهبود راندمان گرمایشی سیستم پکیج و رادیاتور، مصرف بهینه گاز و کاهش هزینه های هواگیری، کاهش خطر نشتی آب، کاهش سروصدای پکیج و … بسیار موثر است. این کار باید کاملا با احتیاط و در هنگام داغ بودن رادیاتورها انجام شود.

رسوب‌زدایی پکیج دیواری را چه زمانی باید انجام داد؟

گرفتگی لوله های پکیج دیواری و مخزن آن بر اثر نشست املاح و مواد موجود در آب شهر یکی از مشکلات شایع در پکیج های دیواری است که شایع ترین علامت آن گرم و سرد شدن مداوم آب است. این گرفتگی مسیر لوله آب پکیج را تنگ کرده و در نتیجه از سرعت و فشار آب میکاهد. به همین دلیل آب دیرتر به محل مصرف رسیده و مکن است سرد شود. این رسوبات در مخزن حرارتی پکیج نیز موجب ضخیم شدن دیواره‌های منبع شده و در نتیجه موجب افزایش مصرف انرژی در پکیج میشوند. این مساله به مرور ممکن است منجر به سوراخ شدن مخزن آب شود اما با سرویس به موقع و رسوب زدایی میتوان مانع از این مساله شد.

سرویس پکیج دیواری

نحوه رسوب‌زدایی از پکیج

شاید رسوب زدایی را بتوان مهمترین مرحله در سرویس پکیج دیواری دانست. این کار را میتوانید خودتان انجام دهید اما بهتر است انجام آن را به یک تعمیرکار حرفه ای بسپارید. رسوب زدایی از پکیج در 7 مرحله صورت میگیرد که در ادامه آنها را کاملا توضیح داده ایم.

مرحله اول

ابتدا پکیج را از برق بکشید و کاور آن را باز نمایید.

مرحله دوم

برای شروع ابتدا شیر ورودی آب سرد پکیج را بسته و شیر پرکن پکیج را در جهت عقربه‌های ساعت باز نمایید. سپس شیر آب گرم موجود در پایین ترین نقطه که معمولا همان شیر آب گرم شیلنگ دستشویی میباشد را باز کنید تا آب موجود در پکیج کاملا تخلیه شود. وقتی عقربه فشار پکیج روی عدد صفر رفت یعنی پکیج کاملا خالی شده است.

مرحله سوم

در این مرحله باید مبدل پکیج متصل به بلوک ها را باز کنیم و از دستگاه جدا کنیم. برای این کار میتوانید از دو عدد پیچ آلن شماره چهار استفاده کنید.

مرحله چهارم

در این مرحله نوبت به رسوب‌زدایی مبدل پکیج میرسد که برای این کار معمولا از نوعی محلول شیمیایی رسوب زدا یا دیسکلر استفاده میشود. البته باید قبل از بکارگیری این ماده از سازگاری آن با ساختار پکیج خود اطمینان حاصل نمایید تا هیچ آسیبی به سیستم پکیج وارد نشود. هنگام کار با این ماده شیمیایی باید مراقب باشید و بهتر است از ماسک، عینک مخصوص، دستکش و لباس کار استفاده نمایید. حال باید ماده مورد نظر را درون سوراخ مبدل بریزید و 15 دقیقه صبر کنید. پس از این زمان آب را درون این سوراخ لگیرید تا کاملا شسته شود.

اگر این کار بی فایده بود برای رفع رسوب باید از روش حرارت دادن و ضربه زدن استفاده کنید. برای این کار باید مبدل پکیج را روی حرارت بگیرید و بعد از اینکه کاملا داغ شد با یک چکش به آن ضربه زده و سپس زیر فشار آب بگیرید تا تمامی رسوبات از مبدل خارج شود.

مرحله پنجم

در این مرحله باید مبدل را نصب نمایید اما پیش از نصب، شکل اورینگ ها را که برای نصب مبدل به پکیج به آنها نیاز داریم بررسی نمایید. اگر شکل اورینگ ها تغییر کرده باید ابتدا آنها را تعویض نمایید.

مرحله ششم و هفتم

مبدل باید روی محل مورد نظر نصب شود به طوری که شیارهای آن در سمت چپ قرار گیرد. در پایان نیز فشار پکیج را روی عدد یک و نیم تنظیم کرده و سپس دستگاه را روشن نمایید.

 نحوه رسوب‌زدایی پکیج به وسیله پمپ

روش دیگری نیز برای رسوب زدایی از پکیج وجود دارد که در آن از یک پمپ اسیدشویی استفاده می‌شود. در این روش پمپ اسیدشویی درون ظرف اسید قرار داده می شود و خروجی آن به یک سمت مبدل وصل می شود. سمت دیگر مبدل نیز به وسیله شلنگ به ظرف متصل می شود. در این روش اسید به داخل مبدل پمپاژ شده و رسوبات به وسیله شلنگ از مبدل خارج می شوند. پس از اتمام کار باید آب را به داخل مبدل پمپاژ کرده و کاملا شست تا اسیدی درون آن باقی نماند.

رسوب زدایی

نحوه پیشگیری از تشکیل رسوب در پکیج دیواری

همان طور که در ابتدای مقاله اشاره شد عامل اصلی تشکیل رسوب در لوله ها ومخزن پکیج، سختی آب و وجود املاح معدنی در آن است. بهترین راهکار برای پیشگیری از ورود این املاح به لوله ها نصب یک یک دستگاه تصفیه بر سر راه این آب است. وقتی پکیج را نصب و راه اندازی می کنید بهتر است بر سراه آب سرد ورودی فیلترهای تصفیه نصب کنید تا مانع از عبور املاح معدنی آب به لوله ها و مخزن پکیج و در نتیجه رسوب زدگی آنها شود. راهکار دوم برای پیشگیری از ایجاد رسوب زدگی پکیج های دیواری استفاده از محلول‌های محافظ است که از تشکیل لایه‌های رسوب جلوگیری می کند.

تعمیر پکیج بهتر است یا تعویض آن؟

یکی از سوالاتی که همواره برای مصرف کنندگان پکیج پیش می آید این است که در صورت خرابی پکیج دیواری تعمیر آن بهتر است یا تعویض آن؟ برای پاسخگویی دقیق به این سوال باید با نیروهای متخصص و تعمیرکاران حرفه ای صحبت کرد زیرا این مساله یک امر کاملا تخصصی میباشد. به طور کلی اغلب مشکلات پکیج های دیواری را میتوان با انجام تعمیرات لازم برطرف کرد اما در صورت نشتی یا سوراخ شدن مخازن باید قطعه مورد نظر را تعویض نمود.

می توانید مقاله زیر را مطالعه نمایید:

انواع مشکلات پکیج دیواری و علت آن

نتیجه گیری :

در این مقاله سعی کردیم شما را با تمام جنبه های سرویس پکیج دیواری و روش های رسوب زدایی از آن یعنی روش اسیدشویی و پمپ آشنا کنیم. علامت گرفتگی و رسوب زدگی لوله ها و مخزن پکیج دیواری و هچنین اهمیت نصب فیلتر بر روی مسیر آب سرد ورودی نیز مورد بررسی قرار گرفت. امید است که با مطالعه این مطلب اطلاعات جامعی در مورد نحوه سرویس پکیج دیواری کسب کرده باشید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نحوه سرویس پکیج دیواری می توانید با کارشناسان و نیروهای بده ما در آچار تماس بگیرید.

می توانید برای تعمیر پکیج خود به متخصصان آچار مراجعه کنید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *