چگونه ساختمان را برای فصل سرما عایق کنیم؟

عایق کردن ساختمان

چگونه ساختمان را برای فصل سرما عایق کنیم؟


👈عایق کردن ساختمان به روش های مختلفی انجام میشود که یکی از مهمترین آنها نصب پنجره های دو جداره است. با نصب این پنجره ها میزان اتلاف انرژی ساختمان تا حد زیادی کاهش پیدا میکند. شما هر زمان که بخواهید میتوانید پنجره های قدیمی را با پنجره های دو جداره تعویض کنید. در کنار نصب پنجره های دوجداره میتوان با نصب درزگیر، پشت دری، کرکره، روکش عایق و پرده‌های ضخیم میزان اتلاف انرژی را کمتر کنید. شما می توانید برای گرفتن خدمات ” آچار” با شماره سایت تماس گرفته و از کارشناسان مجرب بهره ببرید.

با شروع فصل سرما و بارش باران و برف، گرم نگه داشتن فضای ساختمان به یکی از مهمترین دغدغه های ما تبدیل میشود. اولین راه حل برای تامین گرمای مورد نیاز ساختمان استفاده از انواع وسایل گرمایشی مانند رادیاتورها، گرمایش از کف، بخاری ها و … میباشد. هر چند این وسایل میتوانند گرمای مورد نیاز ساختمان را تا حد زیادی تامین کنند اما در صورت عایق نبودن خانه بخش زیادی از گرمای این وسایل از طریق پنجره ها، درب ها و حتی دیوارها از خانه خارج میشود. در این شرایط شما هر چقدر هم درجه حرارت این وسایل گرمایشی را بیشتر کنید تنها موجب هدررفت بیشتر انرژی و افزایش نرخ قبض گاز خواهید شد. عایق کردن ساختمان بهترین و مهمترین راهکار برای پیشگیری از هدررفت انرژی از ساختمان است که اهمیت اجرای آن با شروع فصل سرما دوچندان میشود. در این مطلب قصد داریم شما را با تمام روش های عایق کردن ساختمان آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

🔵چرا عایق کردن ساختمان مهم است؟

امروزه در ساختمان سازی، عایق کردن صحیح و اصولی در و پنجره های ساختمان میتواند تا حد بسیار زیادی از هدررفت گرما به محیط بیرون جلوگیری کند و گرمای ایجاد شده در داخل ساختمان را حفظ نماید. عایق نمودن ساختمان نه تنها از خروج گرمای خانه به بیرون جلوگیری میکند بلکه مانع از نفوذ سرمای بیرون به داخل ساختمان نیز خواهد شد و هزینه های ناشی از مصرف انرژی را نیز کاهش میدهد. پنجره های دو جداره مشهورترین روش در عایق سازی ساختمان است که تقریبا همه افراد با اهمیت آن آشنا هستند. در ادامه بهترین روشهای عایق سازی ساختمان را برای شما توضیح میدهیم.

عایق کردن ساختمان

🔵عایق سازی ساختمان یعنی چه؟

بگذارید ابتدا تعریفی از کلمه عایق داشته باشیم. عایق به معنی هر چیزی است که مانع از عبور جرم و انرژی شود. عایق سازی ساختمان معمولا به دو تعبیر عایق سازی صدا و عایق سازی انرژی شناخته میشود که ما در این مطلب میخواهیم در مورد عایق سازی انرژی صحبت کنیم. برای عایق کردن ساختمان به عایق حرارتی نیاز داریم. عایق حرارتی به مصالحی گفته میشود که مانع از عبور حرارت و انرژی به داخل یا خارج ساختمان میشوند. عایق کردن ساختمان یکی از مراحل مهم در ساخت و ساز است که باید در طی عملیات ساختمان سازی اجرا شود.

🔵تاریخچه

عایق سازی ساختمان مساله جدیدی نیست و از قرن ها پیش در اصول معماری ایرانی به آن توجه میشده است. عایق کردن را در بسیاری از بناهای کهن ایرانی میتوانیم ببینیم که یکی از بارزترین آنها آب انبارها بوده است. این آب انبارها که به منظور نگهداری آب ساخته میشدند حتی در گرم ترین روزهای فصل تابستان آب را خنک نگه میداشتند. تا چند دهه پیش ساختمان های ما به تقلید از گذشتگانمان با دیوارهای ضخیمی ساخته میشد که تا حدی زیادی از تبادل انرژی جلوگیری میکرد اما در ساختمان سازی مدرن دیوارها نازک تر شده اند و در نتیجه اهمیت عایق سازی صحیح و اصولی ساختمان دو چندان شده است.

🔵عایق سازی حرارتی ساختمان چه مزایای دارد؟

همانطور که اشاره شد در ساخت و سازهای امروزی از مصالح عایق حرارتی در ساختمان ها استفاده میشود که تاثیر بسیار زیادی در جلوگیری از هدررفت انرژی دارند. مصالح عایق حرارتی مزایای دیگری نیز دارند که از مهمترین آنها میتوان به مقاومت بالا در برابر آتش‌سوزی، استحکام بالا در برابر فشار و چروک شدن، ضد قارچ و میکروب بودن، مقاومت در برابر اشعه ماورای بنفش، مقاومت در برابر موارد شیمیایی، ضریب انبساط و انقباض خوب، ضخامت ایده آل، دارای خاصیت مویینگی و چگالی و … اشاره کرد.

◀️بهترین مصالح و عایق های حرارتی

عایق های حرارتی موجود در بازار معمولا به شکل های آجری، رولی و تخته‌ای هستند. برای انتخاب عایق حرارتی مناسب ساختمان خود باید عوامل مختلفی مانند نوع ساختمان، دمای محیط و میزان بودجه خود را در نظر بگیرید. بهترین و پرکاربردترین مصالح و عایق های حرارتی عبارتند از: عایق پشم شیشه، عایق پشم سنگ، عایق تخته های فیبری، عایق تخته چوب‌پنبه فشرده، عایق پلاستیکی، عایق الیاف معدنی، عایق پرلیت، عایق شیشه حرارتی و … که در ادامه ویژگی ها و مزایای هر یک از آنها را بررسی میکنیم.

🔵کاربرد عایق حرارتی پشم شیشه در عایق کردن ساختمان

پشم شیشه رایج ترین مصالح در عایق سازی ساختمان است که حدودا از 70 سال پیش تاکنون در این صنعت استفاده میشود. پشم شیشه در ورق های نازک نایلونی نگهداری میشوند. این عایق حرارتی مزایای زیادی دارد که بو نداشتن، عدم تغییر در اندازه ها، سبک بودن، مقاوم به رطوبت، مقاوم به رشد کپک ها و قارچ ها از مهترین این مزایا هستند.

◀️معرفی عایق پشم سنگ

عایق پشم سنگ یکی دیگر از مهمترین عایق‌های حرارتی که کاربرد گسترده ای در عایق سازی ساختمان دارد. این عایق از سنگ های آذرین ساخته شده و نوعی عایق سلول باز است یعنی آب و بخار را به خود جذب میکند. برای پیشگیری از این مساله باید یک پوشش ضد بخار بر روی این عایق قرار گیرد. البته ساختار پشم سنگ به گونه ای است که اگر آب و نم را به خود جذب کرده باشد بعد از خشک شدن و خروج آب و نم از آن مجددا به همان شکل سابق برمیگردد. مهمترین مزایای عایق حرارتی پشم سنگ عبارتند از: وزن کم، مقاومت خوب در برابر آتش سوزی و طول عمر بالا.

◀️کاربرد الیاف معدنی در عایق سازی ساختمان

الیاف معدنی از دیگر عایق های رایج در ساختمان سازی است که از سنگ آتش دیرذوب خرد شده ساخته می‌شوند. این عایق حرارتی فاقد بو بوده و ابعاد آن ثابت است. از دیگر ویژگی های عایق حرارتی الیاف معدنی متوان به این موارد اشاره کرد: جاذب رطوبت و نم، مقاومت بالا در برابر انواع قارچ و کپک، مقاومت بالا در زمان آتش‌سوزی و …

◀️عایق حرارتی تخته فیبری

این نوع عایق حرارتی در واقع از پشم نمد و الیاف‌های گیاهی ساخته شده که بسیار فشرده شده و به شکل تخته هایی سخت در می آیند. این عایق حرارتی برخلاف عایق هایی که قبلتر معرفی شد مقاومت پایینی در برابر آتش سوزی و حرارت داشته وهمچنین آب و رطوبت را جذب میکنند. از دیگر معایب این عایق حرارتی بودار بودن و امکان رشد کپک و قارچ بر روی آنهاست.

◀️عایق حرارتی پلاستیک‌ها و کاربرد آن در عایق سازی ساختمان

عایق های حرارتی پلاستیکی در انواع متعددی ساخته شده و پلاستیک های مختلفی در ساخت آنها کاربرد دارد. برخی از مهمترین عایق های پلاستیکی عبارتند از: فوم‌های پلی استایرن، پلی یورتان، فنولیک، پلی اتیلن و…

◀️عایق حرارتی تخته چوب‌پنبه فشرده و عایق کردن ساختمان

این نوع عایق های حرارتی از فشردن مخلوط دانه‌های چوب‌پنبه با صمغ طبیعی ساخته میشوند. عایق تخته چوب‌پنبه فشرده مقاومت بالایی در برابر فشار، سایش و رطوبت دارند اما مقاومت آنها در برابر آتش سوزی در حد متوسط است.

◀️کاربرد عایق حرارتی پرلیت در عایق سازی ساختمان

عایق حرارتی پرلیت از دیگر عایق های حرارتی ساختمان است که مقاومت کمی در برابر فشار داد. مهمترین مزایای این عایق های حرارتی عبارتند از: سبک وزن بودن و مقاومت خوب در برابر پوسیدگی و حمله موریانه ها و معایب آن عبارتند از: مقاومت پایین در برابر فشار، . جاذب بالای آب و رطوبت بودن که به دلیل اسفنجی بودن بافت این عایق هاست. این عایق ها به دلیل جاذب آب بودن و مقاومت پایینشان برای مناطق مرطوب و پربارش مناسب نیستند.

◀️عایق شیشه حرارتی

این عایق از شیشه خالص ساخته شده و بسیار محکم و اسفنجی هستند. عایق شیشه میتواند تا بیست برابر حجمش منبسط شود و به همین دلیل یکی از بهترین عایق های حرارتی است. این نوع عایق های حرارتی مقاومت بسیار بالایی در برابر آتش سوزی داشته و جاذب آب نیست. ابعاد ثابت، مقاومت در برابر جانوران و حشارت، و مقاومت بالا در برابر فشار دیگر مزایای این نوع عایق ساختمانی است.

🔵اهمیت پنجره‌‌های دوجداره در عایق کردن ساختمان

طبق بررسی های انجام شده توسط سازمان بهینه‌سازی مصرف انرژی حدود ۴۵% از هدررفت انرژی در ساختمان های مربوط به عبور انرژی از طریق پنجره هاست و این مساله به خوبی نشان دهنده لزوم عایق سازی پنجره های ساختمان است. پنجره های دوجداره یکی از رایج ترین راهکارهای عایق کردن ساختمان است که تا حد زیادی میتواند از هدررفت انرژی ار طریق پنجره ها جلوگیری کند. استفاده از این پنجره های دوجداره یا upvc در ساختمان سازی مدرن به یکی از الزامات تبدیل شده است.

پنجره های دوجداره علاوه بر عایق انرژی بود عایق خوبی نیز برای صدا هستند و  از وود آلودگی های صوتی به خانه تا حد زیادی جلوگیری میکنند. این عایق های حرارتی مقاومت بالایی در برابر ضربه و فشار داشته و احتمال پوسیدگی و زنگ زدگی آنها بسیار پایین است. پنجره های دوجداره در انواع مختلفی ساخته میشوند و با توجه به تعداد جداره های شیشه، نوع گاز میانی در جداره های شیشه و نحوه قرارگیری شیشه در پنجره میزان جلوگیری از هدررفت انرژی در آنها متفاوت است.

◀️بهترین ویژگی های در و پنجره‌های دوجداره

در و پنجره‌های دوجداره از بهتری عایق های حرارتی هستند که تاثیر زیادی در کاهش هدررفت انرژی و هزینه های ناشی از مصرف انرژی خواهند داشت. این درها و پنجره ها در برابر باد و باران مقاومت بسیار بالایی دارند و مانع از نفوذ آب در هنگام باران های شدید به داخل خانه میشوند. پنجره های دوجداره به خوبی درزبندی میشوند و در نتیجه از ورود گرد و خاک به دنبال خانه جلوگیری میکنند. با نصب این در و پنجره ها دیگر نیازی به استفاده از وسایل گرمایشی نخواهید داشت و از این طریق میتوان کمک های شایانی به حفظ محیط زیست و تولید کمتر دوده و گازهای مضر مانند دی اکسید کربن کرد. این شیشه ها مقاومت بالایی در برابر اشعه ماوراء بنفش داشته و مانع از نفوذ آن به درون خانه میشوند. این پنجره ها ایمنی بالایی داشته و در برابر آتش سوزی، پوسیدگی، زنگ‌زدگی و خوردگی نیز بسیار مقاومند.

◀️دیگر مزایا

شما هر زمان که بخواهید میتوانید پنجره های قدیمی را با پنجره های دو جداره تعویض کنید زیرا نصب این پنجره ها بسیار آسان است و شما حتی میتوانید این کار را پس از اتمام نمای ساختمان انجام دهید. این پنجره ها بسیار بادوام هستند و میتوان پس از تخریب ساختمان مجددا از آنها استفاده نمود. دارای انواع طرح های هندسی و دارای روکش هایی با طرحهای مختلف هستند و میتوانید هر نوع پرده و توری را بر روی آنها وصل کنید.

از دیگر مزایای مهم پنجره های دوجداره میتوان به عدم نیاز به رنگ آمیزی و خود رنگ بودن، مناسب برای نصب در مناطق مرطوب و کاهش ایجاد میعان بر روی سطح شیشه ها اشاره کرد.

🔵نحوه عایق کردن ساختمان بعد از ساخت آن

اگر ساختمان شما قبلا ساخته شده باشد نگران نباشید زیرا هر زمان که بخواهید میتوانید برای عایق کردن آن و بازسازی ساختمان اقدام نمایید. مهمترین کارهایی که برای عایق کردن یک ساختمان قدیمی میتوان انجام داد عبارتند از:

◀️کاربرد درزگیر در عایق کردن ساختمان

یکی از ساده ترین و بهترین روش های عایق کردن ساختمان استفاده از درزگیرهای رایج است که اغلب آنها از انواع فومی، وینیلی، رزینی هستند. شما میتوانید با توجه به نوع در و پنجره های خانه خود یکی از این سه نوع درزگیر را انتخاب نمایید اما به طور کلی درزگیرهای وینیلی و رزینی برای انواع پنجره ها مناسب بوده و هر زمان که لازم باشد به راحتی از سطح جدا می‌شوند.

◀️نایلون حباب‌دار و عایق سازی ساختمان

نایلون‌های حباب‌دار یکی دیگر از عایق های بسیار ساده و ارزان هستند. برای این کار باید نایلون را به اندازه شیشه پنجره برش داده و پس از اسپری نمودن آب بر روی شیشه قسمت حباب دار نایلون را به راحتی بر روی شیشه بچسبانید. برای ضخیم تر کردن این عایق میتوانید یک لایه نایلون دیگر بر روی نایلون اول بچسبانید.

◀️روکش کردن شیشه ها

یکی دیگر از روش های آسان عایق کردن ساختمان چسباندن روکش هایی از جنس پلاستیک فشرده بر روی شیشه هاست. شما میتوانید این روکش ها را به آسانی در بازار پیدا کرده و خریداری نمایید.

◀️آویزان کردن پرده‌های ضخیم

آویزان کردن پرده‌های ضخیم یکی از روش های قدیمی و موثر در عایق نمودن ساختمان است که مانع از خروج هوای گرم به بیرون از خانه میشود. برای پیشگیری از نفوذ هوای سرد به درون خانه پیشنهاد میکنیم هر چه زودتر پرده هایی ضخیم و زیبا برای خانه خود انتخاب کنید.

◀️عایق کردن ساختمان با نصب کرکره

نصب کرکره یکی دیگر از روش های معمول و سنتی برای عایق کردن ساختمان است. این کار تا حدی مانع از ورود و خروج هوا به داخل و خارج ساختمان میشود و ظاهر زیباتری نیز به خانه میدهد.

◀️دیگر روش ها

یکی از روش های سنتی و جالب برای عایق کردن ساختمانها استفاده از پشت دری است است که مانع از نفوذ سرما به درون خانه میشود. در حال حاضر نیز در بسیاری از خانه ها از این روش برای ممانعت از تبادل هوا به درون خانه استفاده میشود. پشت دری های متنوع و زیبایی در بازار موجود است که زیبایی خاصی نیز به درب خانه میدهند.

🔵 بازسازی ساختمان و عایق کاری

یکی از روش ها برای بازسازی ساختمان و ایجاد عایق مناسب ایزوگام پشت بام ساختمان می باشد که حرارت ساختمان را در خود نگه دراد. در ادامه می توانید ویدیوی انجام این کار را انجام نمایید.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *