ترانسفورماتورهای کولر گازی=09101898030

ترانسفورماتورهای کولر گازی=09101898030

⚪️ترانسفورماتورها یکی از قطعات الکتریکی مهم در کولرگازی ها می باشند که وظیفه آنها تامین ولتاژ موردنياز المان هاي برد كنترل (آي سي ها-  رله ها و …) است.

⚪️این ترانسفورماتورها اغلب دارای يك ورودی و دو خروجي مي باشند که ورودی آنها220 ولت و خروجي آنها  12 و يا 9، 12ولت است. پس از روشن شدن کولر گازی این ترانسفورماتورها گرم می شوند اما برای محافظت از آنها در برابر گرمای بیش از حد، یک فیوز حرارتی بر روی ترانس تعبیه شده است.

⚪️فیوز حرارتی که بر روي هسته ترانسفورماتور قرار داده می شود با مدار سيم پيچ اوليه به صورت سری بسته می شود و کاملا گرمای هسته را حس می کند. این فیوز در داخل يك پوشش پلاستيكي قرار دارد و در صورتی که دما به 77 درجه سانتیگراد برسد عمل کرده و مدار را قطع می کند.

⚪️انواع روشهای تست ترانسفورماتورهای کولر گازی

⬅️روش اول

👈برای تست ترانسفورماتور میتوانید از اهم متر استفاده کنید. برای این کار ابتدا باید ترانس برد را از روي برد كنترل جدا کنید و با استفاده از اهم متر مقدار مقاومت ورودی و خروجی آن را اندازه گیری نمایید.

👈اگر اهم متر مقاومت سیم پیچ ورودی را 300 اهم نشان بدهد یعنی سیم پیچ اولیه سالم است اما در صورتی که دستگاه مقاومت سیم پیچ ورودی را بی نهایت نشان داد به احتمال زیاد فيوزحرارتي روي ترانس سوخته است و باید تعویض گردد.

👈اگر می خواهید از سوخته بودن فیوز حرارتی مطمئن شوید می توانید این تست را انجام دهید:فیوز حرارتی را از روی ترانس باز کرده و پوشش پلاستیکی روی فیوز را از آن جدا کنید. سپس پروب هاي اهم متر را به دو سر فیوز وصل کنید. اگر عدد مقاومت صفر بود یعنی فیوز حرارتی سالم است و اگر اهم متر مقاومت بی نهایت را نشان داد یعنی فیوز حرارتی سوخته و باید تعویض شود.

⬅️روش دوم

در روش دوم باید ولتاژ 220 ولت را به ورودی ترانس متصل کرده و با استفاده از ولت متر ولتاژ خروجي ترانس را اندازه گیری کرد. در این روش ورودي ترانس را به ولتاژ 220 ولت برق شهری و سیم های زرد رنگ خروجی را به ولت متر وصل کنید (ولت متر باید روی رنج ~v باشد) که در این حالت ولتمتر باید جریانی بیشتر از 12 ولت را نشان دهد. حالا پروبهاي ولت متر را به سيم هاي سفيد خروجي وصل کنید. اگر ترانسفورماتور سالم باشد ولتمتر باید ولتاژی در حدود 9 ولت را نشان دهد. در غیر این صورت مانند روش قبل عمل کنید:

👈فيوز حرارتي را از روي ترانسفورماتور باز كرده و مانند روش قبل آن را امتحان کنید. اگر فیوز حرارتی سالم است قطعا ترانس خراب شده و باید تعویض گردد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *