نحوه صحیح شستشوی پنل داخلی کولر گازی

خنک نکردن کولر گازی

نحوه صحیح شستشوی پنل داخلی کولر گازی


کولرهای گازی بهترین و محبوب ترین وسایل خنک کننده برای گذراندن فصول گرم سال هستند. با اتمام نیمه دوم سال و ورود به روزهای گرم باید دوباره به سراغ کولرهای آبی و گازی برویم تا بتوانیم با خیال آسوده از سرمای آنها لذت ببریم. اما کولرها صرف نظر از اینکه ساخت چه کشوری بوده و مدل آنها چه می باشد نیز مانند سایر لوازم خانگی به نگهداری مناسب نیاز دارند.

کولرهای گازی و آبی بهتر است سالیانه سرویس شوند تا در اوج گرمای تابستان خراب نشوند. بنابراین با سرویس به موقع کولر گازی و آبی میتواند خرابی های اولیه را برطرف کنید و در صورتی که قطعه ای نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد به سرعت اقدامات لازم را انجام دهید. با سرویس به موقع میتوانید از خراب شدن کولرگازی جلوگیری کنید زیرا تعمیرات اسپیلت و کولر گازی باید خیلی سریع انجام گیرد.

در این مطلب نحوه سرویس اولیه کولرگازی را برای افراد مبتدی شرح داده ایم. با مطالعه این مطلب خودتان میتوانید برای سرویس اولیه کولر گازی و شستشوی پنل داخلی کولر گازی اقدام کنید اما برای سرویس تخصصی قطعات داخلی کولر گازی بهتر است از یک تعمیر کار حرفه ای کمک بگیرید و یا آموزش های تخصصی تر را فرا بگیرید.

🔵گام اول در شستشوی پنل داخلی کولر گازی

اولین کاری که باید بکنید قطع کامل برقی کولر گازی است تا بدون هیچ خطری کار را شروع کنید. برای قطع برق کولر گازی میتوانید به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

روش اول: همان کشیدن دوشاخه کولرگازی (کنار پنل) از برق است.

روش دوم: برای خاموش کردن برق کولر گازی میتوانید فیوز آن را از جعبه فیوز قطع کنید. معمولا تعداد زیادی فیوز در جعبه فیوز وجود دارد بنابراین اگر نمیدانید فیوز کولر گازی کدام است بهتر است کولر گازی را روشن کرده و تمامی فیوزها را یکی یکی قطع کنید تا ببینید با قطع کدام فیوز کولر خاموش می شود.

🔵گام دوم در شستشوی پنل داخلی کولر گازی

حالا سرویس پنل داخلی کولر گازی را آغاز می کنیم.

برای شروع قاب جلویی پنل را باز کنید سپس با توجه به شکل 1 دو عدد فیلتر را بیرون بیاورید. فیلتر را باید با فشار آب به خوبی بشویید تا هیچ گرد و خاکی روی آن باقی نماند.

حالا باید سنسور کولرگازی را بیرون آورده و پس از تمیز کردن مجددا به جای اول خود برگردانید. این عملیات را در شکل 2 مشاهده می کنید. سنسور کولرگازی نقش اصلی را در بررسی دمای محیط دارد و میتواند به برد فرمان روشن و خاموش شدن خودکار کولر گازی را بدهد. اگر این سنسور به موقع تمیز نشده و بیش از حد کثیف شود ممکن است به اشتباه فرمان روشن و خاموش به برد بدهد و موجب خرابی دستگاه شود.

🔵گام اول در شستشوی کویل های پنل داخلی

حالا به سراغ شستن فین‌های یا کویل ها میرویم. تمیز بودن این بخش از کولر گازی بسیار مهم بوده و بر کاررد آن تاثیر مستقیم دارد زیرا تمیز بودن کویل ها موجب می شود که هوای سرد به راحتی به محیط بیرون منتقل شود.

برای شستن کویل ها میتوانید از یک آب‌پاش (شیشه‌شور) استفاده کنید. مانند شکل 3 به کویل ها آب بپاشید تا کاملا خیس شوند. حالا با یک برس نرم یا یک مسواک قدیمی گرد و خاک روی کویل ها را تمیز نید. برای این کار مسواک یا برس مورد نظر را به صورت عمودی روی کویل ها بکشید (شکل 4).

 البته اگر کویل های کولرگازی به دلیل نزدیکی به آشپزخانه بیش از حد چرب و کثیف شده این کار برای تمیز کردن کویل ها کفایت نمیکند. در این حالت توصیه میکنیم از یک اسپری گاز پاک کن برای تمیز کردن کویل ها استفاده کنید. این اسپری ها را میتوانید در همه مغازه های لوازم خانگی و سوپرمارکت های بزرگ پیدا کنید.

اسپری گاز پاک کن را روی کویل های چرب بپاشید تا کف کند و بگذارید یک ساعت بر روی آنها بماند. پس از گذشت این زمان با شیشه شور بر روی کویل ها آب بپاشید سپس با یک مسواک کهنه یا برس نرم مجددا کویل ها را تمیز کنید. این کار ویل ها را بسیار تمیز و براق می کند و تاثیر شگفت انگیری در افزایش بازدهی کولر گازی شما دارد.

🔵گام دوم در شستشوی کویل های پنل داخلی

در روش دوم از بخار شو برای تمیز کردن کویل ها استفاده می شود. در این روش شما میتوانید تنها با استفاده از یک بخار شو کویل ها را تمیز کنید (تصویر 5) اما در صورتی که کویل های کولر خیلی چرب است بهتر است پیش از استفاده از بخارشو با اسپری گاز پاک کن کویل ها را تا حدی تمیز کنید.

وقتی اسپری گاز پاک کن را روی کویل ها زدید یک ساعت صبر کنید تا چربی ها نرم شوند. حالا دستگاه بخار شوی را بر روی کویل ها بگیرید تا کاملا تمیز و براق شوند. سپس سنسور و فیلتر را مجددا روی جای خودشان بگذارید و درب پنل را ببندید .

5

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *