چرا گاهی پرتاب باد کولر گازی کم شده و دوده از آن پرتاب میشود؟

چرا گاهی پرتاب باد کولر گازی کم شده و دوده از آن پرتاب میشود؟


یکی از مشکلاتی که ممکن است برای کولر گازی ها پیش بیاید کم شدن پرتاب باد، پرتاب دوده و یا لکه‌های سیاه از داخل آنهاست. احتمالا اغلب دارندگان کولرگازی حداقل یک بار با این شرایط مواجه شده اند. شما می توانید برای هرگونه سرویس کولرهای گازی خود از تیم ” آچار” کمک بخواهید.

🔵سازوکار کولر گازی

کولرگازی بهترین دستگاه خنک کننده موجود در بازار است که به علت قدرت خنک کنندگی بالایش بیشتر در مناطق گرم نصب می شود. کولر گازی با عبور دادن هوای محیط از روی کویل های خود یک سیکل خنک کننده ایجاد می کند که پس از مدت کوتاهی خنکی یکنواختی در محیط داخلی خانه ایجاد می کند. کولر گازی روند خنک سازی را با گردش دادن آن ادامه می دهد تا زمانی که تمام محیط به صورت یکنواخت خنک شود.

اسپیلت هوای سرد را به وسیله یک فن بلور یا یک پروانه استوانه‌ای شکل (تعبیه شده در پنل داخلی) در تمام فضا پرتاب می کند. موتور نیز نقش کمکی برای چرخاندن هوای خنک در محیط خانه دارد.

🔵اهمیت سرویس کردن کولر گازی

سرویس کردن به موقع کولر گازی نقش بسیار مهمی در حفظ قدرت خنک سازی و پرتاب باد آن دارد. عدم سرویس به موقع می تواند موجب کم شدن قدرت پرتاب باد و خروج ذرات سیاه رنگ از آن شود. این حالت بیشتر هنگامی پیش می آید که پنل داخلی به آشپزخانه نزدیک باشد.

هوای اطراف فن پر از ذرات چربی و دوده های آشپزخانه است که نزدیکی آشپزخانه و پنل داخلی موجب می شود که این ذرات، روی فن چسبیده و جذب شوند. پس از مدتی این آلودگی ها بیشتر شده و سنگین میشوند و در نهایت موجب مسدود شدن پره‌های فن و کم شدن پرتاب باد کولر می شوند. در این حالت ممکن است ذرات دوده سیاه نیز همراه با باد کولر به بیرون پرتاب شوند.

سرویس کردن سالیانه کولرگازی موجب می شود که تمام ذرات و چربی ها جمع شده روی فن شسته شوند و در نتیجه قدرت پرتاب کولر گازی مثل روز اول می شود. عدم سرویس کولرگازی در طولانی مدت می تواند موجب آسیب جدی به کولر گازی وارد می کند که هزینه تعمیر آن، چند برابر هزینه سرویس کردن خواهد بود. توصیه می کنیم هر سال یا هر دو سال یکبار کولرگازی را سرویس کنید.

🔵راهکار رفع مشکل پرتاب کم کولر و خروج دوده و ذرات چربی

ابتدا برق کولر را کاملا قطع کنید تا شرایط ایمن باشد. سپس قاب رویی پنل داخلی را باز کنید تا بتوانید فن را تمیز کنید. برای تمیز کردن فن داخلی از یک مسواک یا برس کوچک استفاده کنید. هنگام تمیز کردن فن مراقب پره های فن باشید تا دچار شکستگی نشوند. اگر این پره ها بشکنند فن از حالت بالانس خارج شده و صداهای شدید و لرزش ایجاد می کند. این مساله در دراز مدت مشکل جدی برای کولرگازی به وجود می آورد.

تعمیرکاران حرفه ای کولرگازی ابتدا قاب را به صورت کامل در آورده تا کاملابه فن دسترسی داشته باشند. آنها برای تمیز کردن بهتر فن از یک دستگاه کارواش مخصوص استفاده می کنند تا کاملا تمیز و شسته شود. پس از اتمام کار قاب باید به صورت صحیح جا بیفتد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *