دلایل بوی بد کولر آبی و نحوه رفع آن

دلایل بوی بد کولر آبی و نحوه رفع آن

دلایل بوی بد کولر آبی و نحوه رفع آن


یکی از مشکلاتی که برای دارندگان کولر آبی ممکن است پیش آید بوی سوختگی یا بوی پوشال کولر است که باید سریعا آن را برطرف کنید. با اینکه تعویض پوشال کولر آبی می تواند باعث برطرف کردن بوی بد باشد اما دلایل دیگری می تواند باعث بوی بد کولر آبی باشد که در این مقاله آنرا شرح خواهیم داد. که هر چند وقت یک بار باید سرویس کولر آبی را انجام دهید تا با مشکلاتی چون سوختگی پمپ، پارگی تسمه کولر، بوی بد کولر مواجه نشوید.

*️⃣علت بوی بد نامطبوع از کولر آبی چیست؟

بهترین راه حل برای از بین بردن بوی بد کولر آبی پیدا کردن و شناسایی منشا اصلی بو است. هر چند برخی از متخصصین نابلد تنها دلیل بوی نامطبوع را خرابی پوشال ها می دانند اما دلایل مختلفی می تواند باعث ایجاد چنین بویی شود.

*️⃣خراب شدن پوشال کولر آبی

با مرطوب شدن پوشال هوای تازه وارد و باعث خنک تر شدن کولر آبی می شود. با وجود مفید بودن پوشال برای کولر و خنک شدن آن پوشال های کولر محلی برای تجمع باکتری ها و رشد میکروب هاست. خبر بد اینجاست که حتی باکتری ها و میکروب ها می توانند از طریق پوشال کولر وارد محیط خانه شوند و انواع بیمارهای ویروسی و آلرژی بوجود آورند. بهترین راه حل تعویض پوشال کولر آبی است.

توجه داشته باشید که هنگام سرویس کولر آبی و تعویض پوشال کولر آبی به دلیل بوی بد پوشال بهتر است از محلول سرکه و آب و جوهر نمک برای شستشوی همه ی دریچه ها و اطراف کولر استفاده کنید.

پوشال کولر آبی
پوشال کولر آبی

*️⃣مانده و لجن بودن آب تغذیه کولر

اگر آب کولر مستقیما از شیر آب گرفته می شود مشکلی ندارد اما برخی آب کولر را از منبع آب می گیرند. ممکن است داخل منبع آب پرنده ای افتاده باشد و یا اینکه به دلیل در معرض قرار گرفتن منبع آب در جلوی آفتاب کیفیت آب لازم را نداشته باشد و همین دلیلی بر بوی بد کولر آبی باشد.

*️⃣قرار گرفتن محل کولر آبی در کنار هواکش توالت

کسانی که تازه وارد کار نصب کولر آبی می شوند شاید به محل کولر دقت نکنند. اما قرار گرفتن کولر آبی در معرض هواکش توالت، هواکش دستشویی همسایه و هواکش آشپزخانه باعث می شود بوی بد وارد کولر شود. اگر کولر شما در معرض هواکش توالت است سریعا نسبت به حل مشکل اقدام کنید.

*️⃣نیمسوز شدن پمپ آب یا موتور

علت بوی سوختگی یا بوی موتور کولر آبی مسلما از نیمسوز شدن پمپ آب یا موتور کولر آبی است که تعمیر موتور کولر آبی می تواند مشکل را برطرف کند.

هرگاه یکی از این سیم پیچی‌ها اتصالی داشته باشد و یا نیم سوز شود بوی سوختگی می‌دهد. این نکته برای پمپ آب کولر هم صادق است و اگر آرمیچر و یا موتور پمپ نیم سوز شده باشد یا کولر بی آب شده باشد و یا اگر موتور پمپ گریپاژ کرده باشد بوی داغی و سوختگی می‌دهد.

*️⃣روغن کاری یاتاق و موتور کولر آبی با روغن نامناسب

شاید فکر کنید که هر نوع روغنی برای روغن کاری موتور و یاتاق ها مناسب است اما کاملا اشتباه است.

هنگام استفاده از روغن نامطلوب دو اتفاق رخ می دهد:

  1.  روغن به خودی خود بو می‌دهد و با مرطوب شدن روغن این بو بیشتر می‌شود.
  2. با حرکت موتور و یا با کارکردن پمپ آب کولر این موتورها گرم می‌شوند و داغ می‌کنند و این حرارت به دلیل اینکه روغن برای آنها مناسب نبوده بوی روغن سوخته می‌دهد زیرا روغن بر اثر حرارت می‌سوزد و بو می‌دهد.

برای برطرف کردن این مشکل کافیست تعمیر جزیی صورت گیرد تا روغن قبلی کاملا پاک شود و روغن با کیفیت استفاده شود.

آموزش روغن کاری موتور و یاتاق کولر آبی
آموزش روغن کاری موتور و یاتاق کولر آبی

سوراخ بودن برزنت، بوی تسمه کولر، تجمع رسوب و… می تواند باعث بوی بد کولر شود که در سرویس دوره ای کولر می توانید با شستشوی کولر آنرا برطرف کنید.

*️⃣برای سرویس و تعمیر کولر آبی تنها کافیست با آچار تماس بگیرید تا کارشناسان آچار سریعا به محل بیایند و علت بوی بد کولر را تشخیص و آن را برطرف کنند.

Summary
دلایل بوی بد کولر آبی و نحوه رفع آن
Article Name
دلایل بوی بد کولر آبی و نحوه رفع آن
Description
با اینکه تعویض پوشال کولر آبی می تواند باعث برطرف کردن بوی بد باشد اما دلایل دیگری می تواند باعث بوی بد کولر آبی باشد که در این مقاله آنرا شرح خواهیم داد.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *