آشنایی با جوشکاری و انواع آن

آشنایی با جوشکاری و انواع آن


جوشکاری فرآیندی مهم برای اتصال دو قطعه ی فلزی و حتی غیر فلزی است که کاربرد های گسترده ای در صنایع مختلف دارد. جوشکاری قدمتی طولانی دارد و هنوز هم یکی از مهمترین فرآیندهایی است که اغلب مهندسان و تکنسین ها با آن سروکار دارند.

فرآیند جوشکاری شامل گرم کردن محل اتصال و یا ذوب کردن دو فلز یا غیر فلز برای اتصال به همدیگر است. برای گرم و ذوب کردن مواد روش های مختلفی وجود دارد و در جوشکاری نیز روش های مختلفی وجود دارد که در این مطلب شما را با اصلی ترین انواع روش های جوشکاری آشنا می کنیم.

🔹اصلی ترین روش های جوشکاری

  • جوشکاری در حالت جامد
  • جوشکاری مقاومتی
  • جوشکاری با گاز اکسیژن
  • انواع متفرقه جوشکاری
  • جوشکاری با قوس الکتریکی

🔹انواع جوشکاری با قوس الکتریکی

🔹 جوشکاری تنگستن گاز

جوشکاری تنگستن گاز یا جوشکاری تیگ – TIG روشی از جوشکاری با قوس الکتریکی است که در آن از الکترودها استفاده ای نمی شود. در این نوع جوشکاری فرآیند اتصال به آرامی صورت می گیرد. جوشکاری تنگستن گاز یک روش جوشکاری بسیار دقیق است که کاربردهای گسترده ای در صنایع هوا و فضا دارد.

🔹جوشکاری با قوس پلاسما

این نوع جوشکاری بسیار باکیفیت بوده و شبیه به جوشکاری تنگستن است. از این نوع جوش کاری در صنایع ابزار سازی و یا لوله سازی استفاده می شود.

🔹 جوشکاری همراه با پوشش فلزات

این نوع جوشکاری برخلاف جوشکاری تنگستن گاز، الکترودها را مصرف می کند. در این نوع جوشکاری به دلیل وجود پودر تماسی بین هوا و فرآیند جوشکاری وجود ندارد.

🔹 جوشکاری فلزی بدون پوشش

این نوع از جوشکاری تمام الکترودها مصرف می شوند.

🔹 جوش زیرپودری

در این نوع جوشکاری محل اتصال با پودر های دانه ریز پوشش داده می شود.

🔹جوشکاری اتمی هیدروژن

جوشکاری اتمی هیدروژن با دو الکترود غیر همسان فلزی صورت می گیرد. الکترودهای به کار رفته در این نوع جوشکاری فضایی از هیدروژن ذوب شده را برای اتصال قطعات غیر همسان فلزی ایجاد می کنند.

🔹جوشکاری قوس الکتریکی با پوشش گاز

جوشکاری قوس الکتریکی با پوشش گاز یا TIG روشی برای پوشش قطعات است. این روش انواع مختلفی دارد که مهمترین و مشهورترین آن جوش آرگون است.

🔹جوشکاری با قوس کربنی

جوشکاری با قوس کربنی یکی دیگر از متداولترین انواع جوشکاری است که در آن از الکترودهای کربنی برای جوش دادن قطعات استفاده می شود. در این روش گاهی الکترودهایی از جنس مس به جای کربن استفاده می شود.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *