استاپر و کاربرد آنها در تست لوله کشی فاضلاب 09101898030

تست لوله کشی فاضلاب

استاپر و کاربرد آنها در تست لوله کشی فاضلاب 09101898030


تست لوله کشی فاضلاب یکی از اقدامات مهم در هنگام لوله کشی است که برای اطمینان از نحوه اجرا و عملکرد صحیح آن انجام می شود. عملکرد تمامی بخش های تاسیساتی ساختمان باید طی سه مرحله در زمان شروع کار، در حین اجرا و در پایان کار تست شود و سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست. استاپرها یکی از مهمترین ابزار برای تست سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان هستند که میتوانید با استفاده از آنها سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان(09101898030) را در هر سه مرحله تست نمایید.

🔷انواع استاپر

استاپر بهترین ابزار برای برای تست لوله های فاضلابی پوش فیت است که 3 نوع مختلف آن در بازارها یافت می شود. این استاپرها با نام های استاپر بادی ، بالنی و دستی شناخته می شوند که در ادامه این مطلب با اجزاء هر کدام از این استاپر و نحوه کار با آنها آشنا می شوید. با ما همراه باشید.

🔷استاپر بالنی

تست لوله کشی فاضلاب

معرفی

استاپر بالن یکی از پرکاربردترین ابزارها برای تست لوله کشی فاضلاب ساختمان است. این استاپرها از قطعاتی شامل یک بالن لاستیکی، یک گیج فشار، یک تلمبه باد، شیلنگ و کوپلینگ ساخته شده اند. سیستم های فاضلابی اغلب از نوع پوش فیت بوده که دارای اتصالات زیادی هستند. این سیستم ها باید در پایان کار حتما تست شوند. برای تست لوله های پوش فیت میتوانید از استاپر بالنی استفاده کنید.

نحوه کار با استاپر بالنی

برای تست لوله کشی با استاپر بالنی ابتدا باید بالن استاپر را که به شکل رینگ است در داخل لوله مورد نظر قرار دهید و سپس تلمبه را تا فشار ۱٫۵ بار باد کنید ( تلمبه قادر است فشارلوله را تا ده متر ارتفاع هم تحمل کند). با استفاده از یک پایه فلزی میتوان بالن استاپر را وارد اتصال سه راهی بازدید کرده که در این حالت بالن پلاستیکی مانع از عبور آب خواهد شد زیرا تمام فضای داخل لوله را اشغال کرده است. در این وضعیت آب نمیتواند از لوله عبور کرده و در آنجا گیر میکند. در نتیجه اگر جایی از لوله کشی نشتی داشته باشد آب از آنجا بیرون ریخته و تعمیرکار میتواند محل دقیق نشتی را شناسایی کند.

نحوه کار

استاپر بالنی معمولا شامل گیج تنظیم فشار، شیلنگ و کوپلینگ و یک عدد بالن یدکی هستند. سایز بالن بادی این استاپر بین ۷۵ تا ۱۶۰ است. بالن باید به صورت عمودی وارد لوله شود تا هنگام تلمبه زدن و باد کردن استاپر لوله کاملا مسدود شود. استاپر را به کمک پایه نگه دارنده بر روی دریچه بازدید محکم میکنیم و تلمبه را باد میکنیم تا فشار آن به بار برسد. حالا شیر قطع و وصل را محکم کرده و تلمبه را از شیر جدا میکنیم. سپس جریان آب را درون لوله باز کرده و تست را انجام میدهیم. توجه داشته باشید که شیر قطع وصل باید به آرامی باز شود تا آسیبی به ابزار و تعمیرکار وارد نشود.

انواع استاپر بالنی

در سالهای اخیر استاپرهای بالنی جدیدی ساخته شده است که از یک بالن استوانه ای از جنس پلاستیک مقاوم، گِیج فشار، تلمبه، لوله استیل ضد زنگ انتقال هوا، پایه نگه دارنده و شیر قطع و وصل ساخته شده اند. استاپرهای بالنی را میتوانید به صورت دو مجموعه جداگانه خریداری نمایید. مجموعه اول شامل یک بالن پلاستیکی و اتصال مربوطه، لوله استیل ضد زنگ با پایه نگهدارنده اش و شیر قطع و وصل است. مجموعه دوم شامل تلمبه، شیلنگ رابط تلمبه و گیج فشار بوده که هر کدام کاربرد مهمی در تست لوله کشی فاضلاب ساختمان دارند.

نکات مهم برای کار با استاپرهای بالنی

استاپرها باید به خوبی بر روی یک پایه نگه دارنده محکم شده باشند زیرا این پایه نگه دارنده هم به عملکرد بهتر استاپر در هنگام ورود به لوله ها کمک میکند و هم مانع از جدا شدن بالن پلاستیکی از لوله استیل و به حرکت افتادن آن در داخل لوله میشود. استاپرهای بالنی قابلیت تغییر اندازه دارند و برای تست لوله های فاضلابی از سایز ۷۵ تا سایز ۱۶۰ مناسب هستند. از آنجایی که در استاپرهای بالنی جدید قابلیت تغییر اندازه بالن وجود دارد میتوان از آنها برای تست لوله های فاضلابی پلی اتیلن که ممکن است در هنگام جوش اتصالات دچار تغییر فرم قطر داخلی لوله و ایجاد لبه شده باشند نیز استفاده کرد.

مزایای کار با استاپرهای بالنی

یکی از مهمترین مزایای کار با استاپرهای بالنی امکان جداسازی تلمبه از بالن پس از اتمام باد کردن آن است. در این حالت میتوان با استفاده از تلمبه و بالن های دیگر چند نقطه دیگر لوله کشی ساختمان را تست کرد. ارزش این کار زمانی مشخص می شود که مجری کار بخواهد در مدت کمتری و به صورت همزمان لوله کشی فاضلاب را تست نماید. مهمترین مزیت این استاپرها قابلیت آنها در شناسایی نشتی های لوله های فاضلابی غیر استاندارد و آسیب دیده مانند لوله هایی که در حین جابجایی یا انبار شدن آسیب دیده میباشد.

🔷استاپر دستی و کاربرد آنها در سیستم لوله کشی فاضلاب ساختمان

استاپر های دستی در سایزهای متنوعی (۶۳، ۷۵، ۹۰، ۱۱۰، ۱۲۵و۱۶۰) تولید می شوند و همگی آنها با  استفاده از پیچ انتهای دسته کار میکنند. این استاپرها اغلب برای تست لوله فاضلاب پوش فیت به کار میروند. برای انجام این تست باید تمام قوانین موجود در مقررات ملی ساختمان را رعایت کنید. هنگام انجام تست نیز باید به تمامی اجزای لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان دسترسی کامل داشته باشید. هنگام رنگ آمیزی از رنگ کردن اجزای لوله کشی فاضلاب بهداشتی ساختمان با همان رنگ ساختمان خودداری کنید. در ادامه به نحوه انجام تست لوله کشی فاضلاب ساختمان به وسیله استاپر دستی آشنا می شوید.

تست لوله کشی فاضلاب

تست مقدماتی لوله کشی فاضلاب با استاپر دستی

اگر مصالح لوله کشی و اتصال ها مقاومت کافی را در برابر فشار ساختمان داشته باشند این تست را تنها یک بار برای کل شبکه لوله کشی انجام میدهیم اما در صورتی که این مقاومت زیاد نباشد باید تست به صورت قسمت قسمت انجام شود. اگر تست را به صورت یک جا انجام می دهید باید تمام دهانه های شبکه لوله کشی را باز کنید اما بالاترین دهانه را ببندید. با این کار تمام لوله پر از آب شده و شما متیوانید در عرض ربع ساعت تمام اتصالات و لوله را بررسی کرده و نشتی ها را شناسایی کنید. اگر در جایی از لوله کشی فاضلاب نشتی مشاهده شد باید آن ناحیه را تعمیر کرده و یا اتصال ضعیف را تقویت کنید و مجددا آزمایش را تکرار کنید تا از خراب نبودن مطمئن شوید.

تست قسمت به قسمت لوله کشی فاضلاب

اگر مجبور به تست قسمت قسمت لوله کشی فاضلاب هستید باید ارتفاع ساختمان را در نظر بگیرید. برای این کار دریچه های بازدید و دسترسی بر روی لوله های قائم میتوانند به ما کمک کنند. در این نوع تست معمولا آزمایش شبکه لوله کشی فاضلاب و هواکش همزمان صورت میگیرد.پس از اینکه ارتفاع به چند دسته تقسیم شد آزمایش آب را باید در قسمت جداگانه انجام دهید.

این تقسیم بندی ها باید به گونه ای باشد که هر منطقه تست به جز بالاترین بیشتر از 3 متر آب قرار نگیرد. باید اتصالات را به مدت 15 دقیقه از آب پر کنید و آنها را از نظر وجود نشتی بررسی کنید. اگر نشتی مشاهده شد باید لوله را در آن منطقه تعمیر کرده و اتصالات ضعیف را تقویت نمود. سپس مجددا تست با آب را تکرار کنید تا از تعمیر نشتی مطمئن شوید. در این حالت تست شبکه لوله کشی فاضلاب نباید با تست شبکه لوله کشی تهویه همزمان باشد.

تست پایانی لوله کشی فاضلاب ساختمان با استاپر دستی

این تست باید زمانی انجام شود که تمامی لوازم بهداشتی نصب شده و روی لوله و اتصالات هنوز پوشیده نشده باشد. پس از آنکه کار لوله کشی فاضلاب و شبکه لوله کشی تهویه تمام شد میتوانید این تست را انجام دهید. برای این کار باید انتهای لوله ای که فاضلاب را از ساختمان خارج میکند و یا بخش ورودی لوله ای که فاضلاب را به سمت دستگاه تصفیه فاضلاب می برد و همچنین انتهای لوله های تهویه را مسدود کنید. آب را به مدت 15 دقیقه درون لوله ها باز کنید و مراقب باشید که فشارسنج کاهش فشار را نشان ندهد. اگر نشتی وجود داشت باید آن قطعه یا اتصال معیوب را ترمیم و یا تعویض نمود و سپس تست آب را مجددا انجام داد.

🔷استاپر بادی

استاپرهای بادی در سایزهای 110 تا 160 موجود بوده و برای تست آب بندی لوله های پوش فیت مورد استفاده قرار میگیرند. این استاپرها تست لوله کشی فاضلاب را بسیار آسان تر کرده اند. دستگاه استاپر شامل یک دستگاه اصلی، لاستیک یدک و تلمبه باد است.

دستگاه اصلی استاپر بادی

این دستگاه از چند قطعه مختلف تشکیل شده است. یک لاستیک که به دلیل عملکرد انبساطی اش مسیر لوله را مسدود میکند. نشان دهنده فشار(گیج) اندازه گیری فشار اعمال شده بر روی دستگاه، سر والو که برای اتصال سر تلمبه تعبیه شده، نگهدارنده دستگاه که مانع از خارج شدن آن از محل مورد نظر می شود.

نحوه انجام تست لوله کشی فاضلاب با استاپر بادی

برای انجام این تست (مطابق شکل1 و 2) ابتدا باید دستگاه را با دست بگیرید و درست روبروی دریچه بازدید مورد نظر قرار دهید. حالا استاپر را وارد دستگاه میکنید (مطابق شکل3 و 4) در حالی که دستگاه را به صورت 90 درجه گرفته اید. این کار باید به گونه ای انجام شود که لاستیک استاپر به لبه‌های دریچه برخورد نکرده و خراب نشود. مطابق شکل 5 و 6 نگهدارنده را باید دقیقا در لبه دریچه بازدید قرار دهید. سپس تلمبه باد را به سر والو متصل کرده ( مطابق شکل ۷ و ۸ ) و سپس بخش پایین تلمبه را با یک دست گرفته (مطابق شکل 9) و با دست دیگر تلمبه میزنیم.

در حین این کار باید فشار را مرتبا چک کرده و مراقب باشید از حد مجاز بیشتر نشود. وقتی فشار به حد مورد نظر رسید مطابق شکل 11 و 12 دسته سری تلمبه را از قسمت انتهای دستگاه خارج کنید. وقتی میخواهید دستگاه را خارج کنید ابتدا باید داخل لوله لاستیک را خالی کنید (مطابق شکل 13، 14 و 15) و سپس دستگاه را بیرون بیاورید.

نکات مهم در هنگام استفاده از دستگاه استاپر

دستگاه را بیش از مقدار مورد نیاز باد نکنید زیرا ممکن است آسیب ببیند.ضربه زدن و دستکاری سر والو میتواند موجب خرابی آن شود پس از این کار جدا خودداری کنید.وقتی دستگاه در داخل شبکه قرار گرفت فشار را بیشتر از اندازه مورد نیاز بالا نبرید.این دستگاه تنها برای لوله های پوش فیت مناسب است و باید در استفاده از آن دقت کافی را داشته باشید.

1 Comment found

    مجتبی

    خرداد 1, 1402 @ 7:13 ب.ظ

    سلام
    ممنون از مطالب مفید شما

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *