گرفتگی لوله های فاضلاب و روش های لوله باز کنی 09125014907

گرفتگی لوله های فاضلاب

گرفتگی لوله های فاضلاب و روش های لوله باز کنی 09125014907


گرفتگی لوله های فاضلاب برای خانم های خانه دار یک فاجعه به حساب می آید که میتواند زندگی روزمره اعضای خانواده را با مشکلات جدی مواجه سازد. مسدود شدن لوله های فاضلاب خانه مساوی است با جمع شدن حجم زیادی از آب درون سینک ظرفشویی و یا حتی بدتر از آن در سرویس بهداشتی خانه که بوی بسیار بدی در فضا پراکنده می سازد. گرفتگی لوله های چاه آشپزخانه موجب می شود که آب از کفشور بالا آمده و ظرف شستن در سینک غیر ممکن شود. اگر پیش از کیپ شدن لوله ها علائم گرفتگی لوله را تشخیص داده و به فکر چاره باشیم قطعا دچار این مشکلات نخواهیم شد. در این مقاله قصد داریم ابتدا شما را با علائم گرفتگی لوله ها و سپس با بهترین روش های لوله بازکنی آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

🔵علائم گرفتگی لوله ها

گرفتگی لوله ها را از چند طریق میتوان متوجه شد. اولین علامت آن بوی بد فاضلاب است. اگر در هنگام ریختن آب در سینک ظرفشویی متوجه بوی بد فاضلاب میشوید احتمالا چربی لوله را گرفته و باید هر چه سریعتر فکری به حال آن بکنید. تخلیه نشدن سریع سینک ظرفشویی علامت دیگر گرفتگی لوله هاست. اگر در هنگام شستشو آب از زیر سینک یا لباسشویی بیرون می زند نیز نشانه گرفتگی لوله هاست.

🔵اشتباهات رایج در رفع گرفتگی لوله ها

بسیاری از افراد وقتی متوجه گرفتگی لوله های فاضلاب می شوند سعی میکنند خودشان این مشکل را حل کنند و با استفاده از تلمبه دستی، چوبی بلند یا سیخی باریک سعی میکنند لوله را باز کنند. اگر این روش نتیجه نداد نیز مقدار زیادی اسید، مایع لوله بازکنی و یا چنته درون لوله می ریزند که ممکن است انجام این کارها بدون داشتن مهارت و دانش کافی وضع را بدتر هم بکند.

گرفتگی لوله های فاضلاب

🔵بهتر است از یک لوله بازکن ماهر کمک بگیرید!

اشکال این روش های ابتدایی وقتی است که فرد به محض گرفتگی لوله ها سریعا یک محلول لوله بازکن یا اسید درون آن خالی میکند که قطعا کار اشتباهی است. در این حالت به دلیل وجود مقدار زیادی آب درون لوله، اسید رقیق شده و قدرت اثرگذاری آن از بین میرود. اگر لوله باز باشد اسید نه تنها نمیتواند گرفتگی را باز کند بلکه در شتر گلو و اتصالات مانده و موجب باز شدن چسب آنها و خرابی بیشتر و هزینه اضافی خواهد شد. بنابراین هیچگاه در اولین اقدام اسید را درون لوله های فاضلاب نریزید. اگر علائم گرفتگی لوله ها را مشاهده کردید بهتر است تا پیش از کیپ شدن کامل آنها یک لوله بازکن ماهر برای رفع مشکل کمک بگیرید تا با زدن فنر و رسوب و چربی گیری، لوله های فاضلاب را کاملا باز نماید.

🔵چرا لوله های آشپزخانه زودتر از سایر لوله های فاضلاب دچار گرفتگی می شوند؟

اولین علت گرفتگی سریعتر لوله های آشپزخانه نسبت به لوله های سرویس بهداشتی باریک تر بودن آن است. در واقع برای آشپزخانه معمولا از لوله ۶ یا نهایتا ۸ استفاده می شود اما برای دستشویی معمولا از لوله های ۱۰ استفاده میشود. دومین علت این مساله را میتوان ریختن آب مدوام و زیاد در لوله های آشپزخانه دانست. علت سوم و اصلی این مساله مربوط به شستن ظروف چرب و ریختن پس ماندهای غذا در در سینک ظرفشویی و ورود پرز و مو لباس ها در ماشین لباسشویی و سپس لوله های باریک فاضلاب آشپزخانه است. علت چهارم نیز به شیب کم لوله یا ایجاد انحنای زیاد در لوله فاضلاب آشپزخانه برمی گردد که برای ایجاد این شیب از زانویی زیاد در مسیر لوله کشی استفاده میکنند و همین مساله میتواند موجب گرفتگی لوله ها شود.

🔵علت بوی بد فاضلاب

انتشار بوی بد فاضلاب در فضای خانه و ساختمان بیشتر ناشی از نبود شتر گلو و یا ایجاد مشکل در شیرگلوی لوله فاضلاب است. پر شدن و گیر کردن شتر گلو یا همان سیفون بوی بد فاضلاب را به فضای خانه منتشر می کند. ممکن است جسمی در سیفون افتاده و در شتر گلو گیره کرده باشد که در این حالت نیز شتر گلو کارایی خود را از دست داده و دیگر نمیتواند محتویات لوله فاضلاب را از خود عبور دهد و آب در آن پر نمی شود و در نتیجه فاضلاب به خوبی تخلیه نشده و بوی بد آن به فضای خانه باز می گردد.

🔵سیفون شتر گلویی

شتر گلوها معمولا به دو شکل S یا U هستند. شتر گلو در توالت های ایرانی، آبریزها یا لوله‌های فاضلاب و در زیر سینک ظرفشویی نصب می شود و نقش اصلی را در تخلیه فاضلاب و پیشگیری از نشت بودی بد لوله فاضلاب به فضای خانه دارد. شتر گلوها  با مقاومت در برابر پدیده فشار معکوس در لوله های فاضلاب، آب را در قسمت انتهایی لوله نگه داشته اما فضای دو طرف لوله را میبندند که این کار مانع از انتشار بوی فاضلاب به بیرون از لوله ها خواهد شد. بنابراین وجود شتر گلو مهمترین نقش را در ممانعت از انتشار بوی بد فاضلاب در فضای خانه دارد.

🔵نصب شتر گلو

اگر میخواهید شتر گلو را در لوله های فاضلاب تعبیه کنید بهتر است این کار را حتی الامکان از سقف کاذب طبقه پایین انجام دهید. در صورتی که امکان انجام این کار نبود باید کاسه یا دور کفشور را باز کرده و لوله کشی زیر کاسه یا کفشور را عوض کنید و در نهایت سرامیک و کاسه بر روی آن نصب کنید.

.

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *