سوالات رایج پیش از خرید کولرگازی

خنک نکردن کولر گازی

سوالات رایج پیش از خرید کولرگازی


کولرگازی را می توان محبوبترین و پرکاربردترین وسیله سرمایشی در سالهای اخیر دانست. کولرهای گازی معمولا گرانتر از دیگر وسایل سرمایشی هستند و مصرف برق بالاتری نیز دارند بنابراین پیش از خرید کولر گازی باید اطلاعات جامع و کاملی در مورد این وسیله ارزشمند داشته باشید. به همین منظور در اینجا مهمترین سوالاتی که ممکن است پیش از خرید کولر گازی بپرسید را پاسخ داده ایم.

🔶چه نوع کولرگازی مناسب خانه ماست؟

مهمترین انواع کولرهای گازی موجود در بازار در 3 دسته کلی کولرهای اسپلیت، کولر پنجره‌ای و ایستاده قرار می گیرند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. البته مدل های متنوعی از کولرهای گازی تاکنون ساخته شده است اما این 3 نوع را می توان شاخص ترین کولرهای گازی موجود در بازار دانست که برای مصارف خانگی و اداری کاربرد دارند. در نوشته های پیشین مزایا و معایب کامل این سه نوع کولرگازی را برای شما شرح داده ایم.

🔶طراحی پنل کولر گازی مهم است؟

بله! طراحی پنل تاثیر مستقیمی بر زیبایی کلی کولر گازی دارد. پنل در واقعا تمام نمای ظاهری کولر گازی است که زیبا بودن آن کاملا به چشم می آید. کولرهای گازی که پنل زیباتری دارند مسلما گرانتر هم هستند.

🔶کولر گازی چند هزار بهتر است؟

این سوال بیشتر در مورد جنبه خنک کنندگی کولرگازی مطرح می شود. قدرت خنک کنندگی کولرگازی با واحدی به نام BTU سنجیده می شود که در واقع مضربی از هزار است. واحد BTU مخفف (British Thermal Unit) بوده که استاندارد اندازه‌گیری قدرت سرمادهی در انگلستان است.

برای خرید کولرهای گازی اصطلاحا از کلمه چند هزار استفاده می شود مانند ۱۸ هزار یا ۲۴ هزار!!!

پیش از خرید کولر گازی باید به قدرت خنک کنندگی آن توجه بسیار ویژه ای داشته باشید. قدرت خنک کنندگی کولر باید به گونه ای باشد که فضای مورد نظر شما را کاملا خنک کند و اگر کمتر از این میزان باشد در واقع شما یک کولر غیر کارآمد خریداری کرده اید.

قدرت خنک کنندگی کولر باید دقیقا مطابق با نیاز شما باشد و اگر بیشتر از حد لازم باشد نیز مشکل ساز می شود. اگر کولر گازی بیشتر از حد نیاز محیط را خنک کند شما مجبور به روشن و خاموش کردن مکرر آن خواهید شد. این مساله تاثیر مستقیمی بر رقم صعودی انرژی و فیش برق شما هم دارد.

از طرفی سازوکار کولرهای گازی به این صورت است که رطوبت موجود در محیط را گرفته و از طریق لوله های تعبیه شده به بیرون از خانه هدایت می کنند. کولرهای گازی بسیار قوی برای محیطهای کوچک مناسب نیستند زیرا رطوبت را کاملا گرفته و فضا را خشک می کنند و نفس کشیدین در این فضا بسیار سخت خواهد بود.

تعیین قدرت کولر مناسب برای فضای خانه مساله ای کاملا تخصصی است و باید توسط متخصص مورد بررسی قرار گیرد. مهمترین شرایط که برای تعیین قدرت خنک کنندگی کولر باید مد نظر قرار داد:

  • محیط خانه (ویلایی، آپارتمانی، دوبلکس)
  • جغرافیای محل زندگی
  • میزان نورگیر بودن خانه
  • تعداد افراد خانواده و میزان رفت‌وآمد
  • میزان گرما تولید شده در فضا به وسیله تجهیزات گرمازا
  • و ….

بنابراین توصیه می کنیم پیش از انتخاب کولر گازی از یک فرد مجرب در این زمینه کمک بگیرید. برای مثال در فضای کلی یک آپارتمان ۷۰ تا ۱۰۰ متری به یک کولر ۲۴ هزار نیاز دارید اما برای فضای اتاق خواب کولرهای 18 هزار انتخاب بهترین خواهند بود.

🔶چه تعداد کولرگازی برای خانه من مناسب است؟

پاسخ این سوال نیز مانند سوال قبل مشورتی تخصصی می طلبد. برای مثال ممکن است یک کولر با ظرفیت بالا برای خانه شما مناسب نباشد و خرید دو کولر با ظرفیت پایین تر پاسخگوی بهتری برای نیاز شما باشد. اما ممکن است برای فضای خانه ای دیگر این مساله کاملا برعکس باشد و خرید یک کولر تکی با قدرت خنک کنندگی بالا برای خانه انتخاب مناسبتری باشد.

بنابراین برای پاسخگویی به این سوال مهم نیز باید از یک فرد متخصص و مجرب در این زمینه کمک بگیرد.

🔶انواع کمپرسور کولر گازی

کمپرسور یکی از مهمترین قسمت های کولرگازی است. کمپرسورکولرهای گازی عمدتا یکی از این سه نوع است:

  • کمپرسورهای اسکرول (Scroll)،
  • کمپرسورهای پیستونی (Reciprocating)
  • کمپرسورهای روتاری (Rotary)

کمپرسور مهمترین قطعه در کولرگازی است که نقش آن فشرده کردن و کاهش حجم گاز و متعاقبا افزایش فشار گاز می باشد. کمپرسورهای کولر گازی عملکردی شبیه به کمپرسور های یخچال دارند و مهمترین نقش را در خنک سازی محیط ایفا می کنند.

عملکرد کمپرسورهای اسکرول شهرت بیشتری نسبت به دو نوع دیگر کمپرسور دارد اما این مساله برای کولرهای گازی مختلف یکسان نیست. در حال حاضر کمپرسور روتاری از دو نوع دیگر است اما نیازی نیست خیلی روی این موضوع حساس شوید.

🔶اینورتر (Inverter) کولرگازی چیست؟

قابلیت اینورتر (Inverter) با افزودن برد الکترونیکی به کمپرسور ایجاد می شود. این قابلیت کاملا از نوع کمپرسور جداست و در اغلب کولرها وجود دارد. کولرهایی که از این قابلیت بی بهره اند وقتی دمای محیط به میزان مورد نظر رسید کمپرسور به صورت اتوماتیک خاموش می شود و با گذر زمان و افزایش دمای محیط مجددا راه اندازی می شود. در واقع کمپرسور و موتور این نوع کولرها یا روشن است یا خاموش.

اما کمپرسورهایی که قابلیت اینورتر دارند پس از رسیدن دمای محیط به درجه مورد نظر خاموش نمی شوند بلکه فقط دور موتور را کمتر می کنند. این نوع کمپرسورها به عنوان موتورهای با دور متغیر نیز شناخته می شوند. این موتورها برخلاف موترهای معمولی روشن و خاموش نمی شوند بلکه فقط سرعت گردش خود را تغییر می دهند.

موتورهای اینورتر مصرف برق را نیز کاهش می دهند زیرا موتورهای معمولی به دلیل روشن و خاموش شدن های مکرر جریان بالایی را از منبع تغذیه می کشند که موجب مصرف بالای برق و افزایش مبلغ قبض برق می شود. اما در موتورهای اینورتر موتور مرتبا روشن و خاموش نمی شود و در نتیجه مصرف برق دستگاه کاهش پیدا کرده و شما قبض برق ارزان تری خواهید داشت.

موترهای اینورتر حدودا ۶۰ درصد مصرف انرژی کمتری دارند که این میزان در اینورترهای نوین بهینه تر نیز خواهد شد. هر چند کولرهای گازی دارای قابلیت اینورتر گرانتر از کولرهای گازی معمولی هستند اما تاثیر شگفت انگیز آنها در کاهش مصرف برق به مرور این قیمت بیشتر را جبران می کند.

🔶میزان مصرف برق کولر چقدر روی مبلغ قبض برق‌ تاثیر دارد؟

کولر گازی یکی از وسایل پرمصرف است که البته میزان این مصرف به نوع کولر گازی نیز بستگی دارد. برای مثال کولرهای گازی پنجره ی هر چند قیمت پایین تری نسبت به دیگر انواع کولر گازی دارند اما در عوض مصرف برق بسیار بالایی نیز دارند.

بنابراین پیش از خرید کولرگازی مناسب ابتدا در مورد میزان مصرف برق انواع کولر گازی اطلاعاتی کامل بدست بیاورید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. میزان مصرف برق به نوع کمپرسور کولر گازی نیز بستگی دارد. کمپرسورهای نوین بهینه سازی شده و مصرف برق کمتری دارند. اینورتر بودن کولرگازی نیز تاثیر مستقیمی بر کاهش مصرف برق کولر گازی دارد.

میزان مصرف برق کولر شما باید با برق کشی خانه شما متناسب باشد. بیشتر خانه ها برق تک فاز و برخی برق سه فاز دارند. برای روشن کردن یک کولر گازی پنجره‌ای و اسپلیت، برق تک‌فاز کافی است اما برای کار کردن کولر گازی های ایستاده و بزرگ حتما به برق کشی سه فار نیاز است.

🔶آیا EER کولر مهم است؟

بله! EER مخفف Energy Efficiency Ratio و به معنی بهره‌وری انرژي الکتریکی است که منظور از آن میزان توانایی کولر گازی در تبدیل انرژی الکتریکی به سرما است. هر چه این عدد کولر بیشتر باشد قدرت خنک کنندگی دستگاه نیز بالاتر است. در واقع EER بالا و اینورتر باکیفیت در یک کولر گازی تضمین کننده بازدهی بالای هر کولر است.

🔶پرتاب باد کولر یعنی چه؟

پرتاب باد یکی از ویژگی های مشترک در همه کولرگازی هاست و منظور از آن میزان توانایی کولر برای رساندن باد خنک به فواصل دورتر منزل است. هر چه پرتاب باد یک کولر بیشتر باشد خنک کردن یکنواخت کل خانه نیز بهتر انجام می شود. معمولا این ویژگی کولرگازی ها با مقیاس متر سنجیده می شود.

بهتر است کولرگازی که خریداری می کنید حداقل پرتاب باد ۱۰ متر داشته باشد. الته برخی از کولرهای گازی مدرن پرتاب باد قابل تنظیم دارند به گونه ای که باد را می توان به سمت افراد نشسته در منطقه ای خاص هدایت کرد تا برق کمتری مصرف شود.

🔶آیا میزان سروصدای کولرهای گازی با هم متفاوت است؟

بله.یک کولرگازی ایده آل باید کمترین سروصدا را داشته باشد. وقتی صدای کولر گاز کم باشد آرامش بهتری برای ساکنین خانه فراهم میکند اما بعضی کولرهای گازی بسیار پر سر و صدا هستند و آرامش را از محیط خانه می گیرند.

سروصدای کولر گازی به عدد دسی‌بل (db) کولر بستگی دارد. هر چه این عدد کمتر باشد سروصدای کولرگازی نیز کمتر است. عدد دسی بل معمولا در کاتالوگ کولرگازی ها ذکر می شود.

🔶کولرهای گازی مطبوع چگونه اند؟

کولرهای گازی مدرن معمولا دارای چندین لایه فیلتر برای تصفیه‌ی هوای خروجی هستند که میزان ذرات آلرژی‌زا، باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر ذرات معلق در هوای خانه را به حداقل می رسانند. برخی از کولرهای گازی پیشرفته قابلیت یونیزه کردن مبل، پرده و لباس‌ها را نیز دارند که باعث افزایش کیفیت و بهداشت زندگی شما می شوند.

علت های آب دادن کولر گازی

🔶کولرگازی باید حتما گارانتی داشته باشد؟

انواع کولرهای گازی گارانتی دار و بدون گارانتی در بازار یافت می شود که هر کدام قیمت های متنوعی دارند. کولر های گازی بدون ضمانت که بیشتر به عنوان کولرهای بانه ای شناخته می شوند فاقد گارانتی هستند. از معروفترین کولرهای گازی بدون گارانتی موجود در بازار آزاد می توان به کولر جنرال طرح لبخند با جعبه‌ی نارنجی اشاره کرد.

کولرهای گازی با مارک های متنوع هم به صورت گارانتی دار و هم بدون گارانتی در بازار موجود هستند مانند کولر سامسونگ و ال‌جی و اُجنرال.

🔶اما کولرهای گارانتی دار بخریم یا بدون گارانتی؟

هر چند کولرهای گازی بدون ضمانت ارزانتر از دیگر کولرهای گازی هستند اما خرید کولرهای گارانتی دار مزایای خاصی دارد. برای مثال کولرهای اسپلیت بدون گارانتی معمولا لوله مسی ندارند و شما در صورت خرید آنها مجبور به خرید لوله های مسی نیز خواهید شد. از طرفی هزینه نصب این لوله ها و کولر نیز بر دیگر هزینه های شما افزوده خواهد شد.

بارها دیده شده که گاز خنک کننده کولرهای بدون گارانتی تخلیه شده و خریدار پس از خرید مجبور به پرداخت هزینه پرکردن گاز مخزن نیز شده است. بنابراین توصیه می کنیم تنها کولرهای گازی دارای گانتی و معتبر را خریداری کنید.

🔶علاوه بر پرش های مطرح شده نکات مهم دیگری را نیز هنگام خرید کولر گازی باید در نظر گرفت.

آیا کولر گازی مورد نظر شما بادگردان چندجهته دارد؟ برای خنک کردن یکنواخت خانه و محل کار بهتر است کولرگازی دارای بادگردان چند جهته باشد تا باد را در تمام جهات بالا، پایین، چپ و راست هدایت کند. برخی کولرها تنها می توانند باد را در جهت بالا و پایین یا چپ و راست هدایت کنند.

یکی از قابلیت های مهم یک کولر گازی ایده آل دارا بودن تایمرهای خاموش کردن و روشن شدن در زمان دلخواه است.

کولرهای گازی پیشرفته تر قابلیت های جالبی و جدیدی مانند دور کردن پشه و مگس و حشرات موذی نیز دارند.

هنگام خرید کولرگازی به ریموت کنترل آن نیز توجه کنید. کار کردن با برخی ریموت ها ساده است اما برخی از آنها پیچیده تر بوده و کار کردن با آنها نیاز به آموزش دارد.

1 comments found

    محبت نیا

    آذر 21, 1399 @ 1:20 ب.ظ

    با سلام ، من برای یک محیط 45 متری میخوام کولر گازی 18000 بخرم و یونیت داخلی نباید بیشتر از 95 سانتیمتر طول داشته باشه . لطفا راهنمایی بفرمایید چه برند و چه مدل کولر گازی مناسب هست . مرسی 🙏

Leave a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *